Економічна сутність системи формування освітніх ресурсів як природної монополії

Лівенко, А.І. (2013) Економічна сутність системи формування освітніх ресурсів як природної монополії. Інституціональний вектор економічного розвитку / Institutional Vector of Economic Development: збірник наукових праць МІДМУ „КПУ"., 2013 (6(1)). pp. 225-233.

[img] Text
Livenko.doc

Download (97kB)

Abstract

Розглянуто економічну сутність та особливості системи формування освітніх ресурсів як природної монополії. Виділено загальні риси природних монополій: "ефект масштабу"; стратегічна важливість та економічна доцільність для держави, суспільства й особи; панівне становище в економіці або сегменті економіки одного господарюючого суб’єкта; наявність об’єктивних перешкод для конкуренції; нееластичний попит. Підкреслено характерні особливості природної монополії у сфері освіти. Для звичайних благ ефект економії на масштабі виробництва діє поступово і лінійно (невеликі капіталовкладення – невеликі прибутки, великі капіталовкладення – великі прибутки), ефективна система освіти збільшує цінність благ за експонентою (невеликі вкладення підсилюють один одного, і цінність наростає зі зростаючою швидкістю); ефект економії на масштабі виробництва для звичайного блага - це результат діяльності однієї фірми, яка зуміла досягти його, а система дає можливість структурним підрозділам вузів (наприклад, філіям) отримати суттєвий приріст корисності, причому як раз множинність структурних одиниць - умова виникнення ефекту економії на масштабі виробництва в даному випадку. Специфічно в системі формування освітніх ресурсів виявляється й конкуренція, яка ведеться не щодо обсягів наданих послуг і не щодо цін, а щодо якості освітніх послуг. Конкуренція в системі освіти не веде до зниження витрат навчального закладу, оскільки підвищення якості вимагає збільшення витрат на нього. До системи освіти також непридатний такий суто ринковий критерій, як максимізація прибутку, оскільки освітня діяльність сама по собі не є сферою комерційного отримання доходів. Oзначено критерії віднесення системи формування освітніх ресурсів до категорії суб’єктів природних монополій. Проаналізовано й обґрунтовано об´єктивну доцільність і необхідність саме такої форми організації і функціонування системи формування освітніх ресурсів. Запропоновано означення природної монополії системи формування освітніх ресурсів як стану освітнього сектора економіки, на якому панівне становище одного суб’єкта господарювання – держави – є економічно та суспільно доцільним з огляду на істотний ефект масштабу виробництва, оптимізацію суспільних витрат та соціальну значущість.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: освіта, освітні ресурси, монополія, природна монополія, ринок, ринковий механізм
Subjects: Medicine. Education
Divisions: Departments > Department of Humanities
Depositing User: Админ Админ
Date Deposited: 18 Feb 2014 11:13
Last Modified: 16 Jan 2015 09:55
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/36

Actions (login required)

View Item View Item