Рублевська, Н.І. and Шевченко, О.А. and Канюка, Г.С. and Крамарьова, Ю.С. and Григоренко, Л.В. and Кулагін, О.О. and Зайцев, В.В. (2018) Оцінка студентами ефективності самостійної роботи при вивченні гігієнічних дисциплін. Медична освіта, № 4. pp. 166-168. ISSN 2414-5998 (Online), 1681-2751(Print)
|
Text
document (5).pdf Download (138kB) | Preview |
Abstract
Мета роботи – проаналізувати ставлення студентів закладу вищої медичної освіти до самостійного вивчення певної частини навчального матеріалу на кафедрі гігієни та екології. Основна частина. Останні реформи вищої медичної освіти, що започаткували кардинальне збільшення годин для самостійної підготовки студентів закладів вищої освіти, починають потроху усвідомлюватися студентською громадою. Розглянуто результати анкетування студентів вищого медичного закладу – другокурсників та випускників. Отримані дані свідчать про поступову зміну ставлення сучасних студентів до необхідності самостійного опанування частини професійних знань як традиційної складової навчального процесу. Більшість опитаних студентів-другокурсників, як вітчизняних, так і іноземних англомовних, готові займа тися самостійно не менше 50 % та 40 % часу відповідно. Висновки. Самостійна робота студентів у медичних закладах вищої освіти є не тільки способом отримання специфічних професійних знань, але й, більшою мірою, індикатором готовності майбутнього лікаря до безперервного професійного зростання, відчуття соціальної та корпоративної відповідальності, вміння самостійно приймати рішення у складних життєвих та виробничих випадках. Аналіз даних анкетування студентів різних курсів про їх ставлення до самостійної позааудиторної роботи показав, що ці риси більш притаманні новій генерації як вітчизняних, так і іноземних англомовних студентів. The aim of the work – to analyze the attitude of students of the institution of higher medical education to the independent study of a certain part of the educational material at the Department of Hygiene and Ecology. The main body. Recent reforms in higher medical education which initiated a dramatic increase in hours for self-training students at higher education institutions gradually begin to be perceived by the student community. The results of the questionnaires of students of the higher medical institution – the students of secondary and post-graduate students are considered. The obtained data testify to a gradual change in the attitude of contemporary students to the need for self-mastering of a part of professional knowledge as a traditional component of the educational process. Most of the polled second-year students, both Ukrainians and foreign English-speaking, are self-employed not less than 50 % and 40 % of the time, respectively. Conclusions. Independent work of students in medical institutions of higher education is not only a way of obtaining specific professional knowledge, but also to a greater extent, an indicator of the readiness of the future doctor for continuous professional growth, a sense of social and corporate responsibility, the ability to make decisions in complex life and work situations. Analysis of the data of questioning of students of different courses about their relation to independent non-auditing work showed that these features are more inherent in a new generation of both domestic and foreign English-speaking students.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI 10.11603/me.2414-5998.2018.4.9401 |
Uncontrolled Keywords: | медична освіта; самостійна робота; ставлення студентів; анкетування; medical education; independent work; students’ attitudes; questionnaires. |
Subjects: | Health and environment Teaching method |
Divisions: | Departments > Department of hygiene, ecology and occupational safety Laboratory of Psychophysiological Discharge |
Depositing User: | Елена Шрамко |
Date Deposited: | 27 Mar 2019 13:57 |
Last Modified: | 27 Mar 2019 13:57 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/3962 |
Actions (login required)
View Item |