Аdjustment disorders in students who have suffered psychoemotional stress: systematic review of diagnostics, treatment and preventive care

Yuryeva, L.M. and Sharun, A.I. (2021) Аdjustment disorders in students who have suffered psychoemotional stress: systematic review of diagnostics, treatment and preventive care. Медичні перспективи = Medicni perspektivi (Medical perspectives), Т. 26 (№ 4). pp. 31-39. ISSN 2307-0404 (print), 2786-4804 (online)

[img] Text
31-39.pdf

Download (397kB)
Official URL: https://medpers.dmu.edu.ua/

Abstract

Abstract. Аdjustment disorders in students who have suffered psychoemotional stress: systematic review of diagnostics, treatment and preventive care. Yuryeva L.M., Sharun A.I. Currently, the mental health problem of students, which often leads to the creation of unfavorable foundations for the development of non-psychotic mental disorders, is particularly relevant and socially significant. The purpose of this article was to conduct a systematic literature review of the current state of the problems of students` adjustment disorders, taking into account interventions aimed at preventing and correcting them, and analyzing the results. We searched the electronic databases Oxford, Google Scholar, PubMed, Medline and Web of Science, ScienceDirect, Scopus, Cyberleninka, PsycInfo on prevalence, adverse effects, and interventions in students with adjustment disorders. Of the 25 studies published over the period from 2004 to 2020, 10 (40%) data on treatment and preventive measures are reported. The search revealed that interventions aimed at correcting and preventing adjustment disorders in students may improve various aspects of well-being, including psychological, pedagogical and medical ones. However, the evidence is limited by the relative inadequacy of longterm and reliable experimental studies. In view of this, it is advisable to further implement larger projects and conduct broader and longer-term research, which will contribute to a more reliable and in-depth study of the impact and effectiveness of such interventions. Based on a scientific search, the theoretical and methodological foundations of psychocorrection of students with adjustment disorders are substantiated, taking into account the specifics of the mental functioning of this category. While there are few works devoted to the study of developmental issues, clinical and psychopathological features, dynamics of non-psychotic mental disorders, taking into account gender and organizational factors in university students in the context of higher education reform, such issues require further study applying systemic approach in order to develop and implement in practice the early diagnosis as well as corrective and preventive measures. Розлади адаптації в студентів, які перенесли психоемоційний стрес: систематичний огляд діагностики, лікування і профілактики. Юр’єва Л.М., Шарун А.І. На цей час особливо актуальною і соціально значущою є проблема психічного здоров'я студентів, яка часто призводить до створення несприятливих основ для розвитку непсихотичних психічних розладів. Метою цієї статті було проведення систематичного літературного огляду сучасного стану проблеми розладів адаптації в студентів, з урахуванням втручань, спрямованих на їх запобігання та корекцію, й аналізом отриманих результатів. Було проведено пошук по електронним базам даних Oxford, Google Scholar, PubMed, Medline и Web of Science, ScienceDirect, Scopus, Cyberleninka, PsycInfo щодо поширеності, несприятливих наслідків і втручань у студентів з розладами адаптації. З 25 досліджень, опублікованих за період з 2004 до 2020 року, у 10 (40%) наводилися дані про лікувально-профілактичні заходи. У результаті пошуку виявлено, що втручання, спрямовані на корекцію та профілактику розладів адаптації в студентів, можуть покращити різні аспекти добробуту, зокрема психологічні, педагогічні та медичні. Однак докази обмежені відносною недостатністю довготривалих та надійних експериментальних досліджень. З огляду на це, доцільно в подальшому впроваджувати масштабніші проєкти та проводити більш широкі та тривалі дослідження, що сприятиме достовірнішому та глибшому вивченню впливу та ефективності таких втручань. На основі наукового пошуку обґрунтовано теоретико-методичні основи психокорекції осіб студентів з розладами адаптації, з урахуванням специфіки психічного функціонування зазначеної категорії. У той час, як робіт, присвячених вивченню проблем розвитку, клініко-психопатологічних особливостей, динаміки непсихотичних психічних розладів з урахуванням гендерних та організаційних чинників у студентів закладів вищої освіти в умовах реформування вищої освіти, небагато, є потреба в подальшому вивченні з позиції системного підходу з метою розробки та впровадження в практику заходів ранньої діагностики та корекційно-профілактичних впливів.

Item Type: Article
Additional Information: Цитування: Медичні перспективи. 2021. Т. 26, № 4. С. 31-39 Cited: Medicni perspektivi. 2021;26(4):31-39 https://doi.org/10.26641/2307-0404.2021.4.248082
Uncontrolled Keywords: students, adjustment disoders, psychoemotional stress, psychocorrection, prevention; студенти, розлади адаптації, стрес, психокорекція, профілактика; студенты, расстройства адаптации, стресс, психокоррекция, профилактика.
Subjects: Medical psychology
Medicine. Education
Divisions: Departments > Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 26 Jan 2022 09:08
Last Modified: 14 Feb 2022 14:43
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7303

Actions (login required)

View Item View Item