Оцінка діяльності замовника медичних послуг керівниками закладів первинної медичної допомоги

Лехан, В.М. and Надутий, К.О. and Гриценко, Л.О. (2021) Оцінка діяльності замовника медичних послуг керівниками закладів первинної медичної допомоги. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України = Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine (3). pp. 36-41. ISSN 1681-2786 (Print), 2414-9470 (Online)

[img] Text
ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ ЗАМОВНИКА МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ.pdf

Download (650kB)
Official URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny

Abstract

В Україні з 2018 р. відбувається реформування фінансування системи охорони здоров’я, в тому числі ПМД як її складової, яке спрямоване на зміцнення системи і включає впровадження державного гарантованого пакета медичної допомоги, створення єдиного національного замовника медичних послуг, автономізацію постачальників медичної допомоги, нові методи оплати та нову систему управління якістю послуг [2, 3]. Проведення таких кардинальних перетворень завжди стикається з певними проблемами і потребує знаходження консенсусу між замовником, яким виступає Національна служба здоров’я України, і постачальниками медичних послуг.. Дослідження показало існування складнощів формування стосунків між замовником і постачальниками послуг ПМД при реалізації реформи фінансування системи охорони здоров’я. Встановлено, що серед характеристик діяльності замовника медичних послуг постачальників найбільше турбують недоліки економічної обґрунтованості та прогалини політичної урегульованості цих взаємовідносин. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні ефективності стосунків постачальників ПМД з органами місцевого самоврядування, від якої також залежать якість та доступність ПМД. Purpose: to assess the relationship between the Purchaser and medical service providers in the conditions of introduction of the medical guarantee program (MGP) in Ukraine and to identify the characteristics of the Purchaser ‘s activities that need improvement in terms of primary care providers. Materials and Methods: The study was conducted in two stages: the focus of interviewing the heads of primary care facilities with a high level of competence to determine a set of characteristics of the Purchaser of medical services; survey according to our questionnaire, compiled based on the results of the first stage of the study, 100 heads of primary care facilities. Statistical analysis, including methods of descriptive and analytical statistics, was performed using STATISTICA 6.1. Results. 11 parameters were identified that characterize the activity of the Purchaser of medical services in the PHC system together with the generalized assessment of the Purchaser’s functioning. Of the total number of respondents negatively or rather negatively assessed: the balance of relations with the Purchaser – 70 %, the order of formation of the Purchaser’s requirements for suppliers – 70 %, the Purchaser’s response to changing needs for PHC services – 21 %, the reasonableness of the tariff for financing PHC services – 96 %, financial security of introduction of new requirements to providers – 91 %, purposefulness of policy on formation of MGP – 67 %, efficiency of MGP – 50 %, efficiency of economic incentives of MGP – 84 %, coordination of intentions and actions requiring investments between the Purchaser and the service provider – 60 %, characteristics of the electronic health care system – 52 %. In general, 72 % rated the activity of the Purchaser of medical services positively rather than negatively, 28 % – negatively rather than positively. Conclusions. The study showed the existence of diffi culties in forming a relationship between the Purchaser and providers of PHC services in the implementation of health care financing reform. It is established that among the characteristics of the Purchaser ‘s activity the suppliers are most concerned about the shortcomings of economic validity and gaps in the political settlement of these relationships.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.11603/1681-2786.2021.3.12624
Uncontrolled Keywords: первинна медична допомога, програма медичних гарантій, замовник медичних послуг, постачальники медичних послуг. primary health care, medical guarantees program, Purchaser of medical services, providers of medical services.
Subjects: Social medicine, organization and health economics
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of social medicine, public health and health care management
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 17 Feb 2022 10:03
Last Modified: 17 Feb 2022 10:03
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7348

Actions (login required)

View Item View Item