Жадлун, М.І. (2023) Концепт вода в повісті Оксани Забужко «Казка про калинову сопілку». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, Т. 1 (В. 60). pp. 40-43. ISSN 2409-1154
Text
Жадлун М._стаття.pdf Download (530kB) |
Abstract
Статтю присвячено дослідженню семантичних особливостей концепту вода у повісті Оксани Забужко «Казка про калинову сопілку». У межах здійсненої лінгвокультурологійної розвідки подано лексикографічну дефініцію багатозначної лексеми вода за академічним тлумачним словником української мови; репрезентовано етнокультурний «портрет» концепту вода за словником-довідником В. В. Жайворонка; визначено, що в аналізованому тексті Оксани Забужко концепт вода лексично об’єктивується власним іменем концепту, іменниками (джерело, дощ, криниця, море, річка, русалка, паводок, хвиля та ін.), прикметниками (добренний, глибокий, джерельний, живий, криничний, прозорий, річковий, цілющий та ін.), дієсловами (бризнути, возити, викопати, зачерпнути, купатися, напитися, розхлюпати, топитися та ін.); за текстовими фрагментами повісті, що містять концепт вода та його репрезентанти, унаочнено семантичну структуру цього концепту, до складу якої входять: 1. Поняттєвий шар концепту: вода – це рідина для пиття; незамінна субстанція для життя та господарської діяльності; водний простір для купання. 2. Ціннісний шар концепту: репрезентанти криниця і колодязь є компонентами семантичних кореляцій «вода» – «життя», «вода» – «смерть», «вода» – «сон»; певні репрезентанти концепту вода є компонентами фразеологізмів із «водною» семантикою (як риба в воді, з роси та з води, як у воду впасти, в ополонку провалитися). 3. Образний шар утілено у порівняннях з «водними» складниками, які транслюють наочно-чуттєву перцепцію водної стихії (прозорість, рухомість, здатність віддзеркалювати об’єкти, подібність за звучанням до співу і дзижчання комах, температурний стан), а також у «водних» метафорах (хвиля злості, хвиля несамовладности, потоки чуття). Результати дослідження відбивають національне сприйняття водної стихії українцями, розширюють уявлення про місце і значущість концепту вода в авторській картині світу Оксани Забужко. Подальше дослідження варто зосередити на експлікації інших концептів-найменувань природних стихій у творчому доробку письменниці з метою осягнення авторської концептосфери.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI https://doi.org/10.32841/2409-1154.2023.60.1.9 |
Uncontrolled Keywords: | концептосфера, концепт вода, репрезентант, етнокультура, Оксана Забужко. |
Subjects: | Linguistics |
Divisions: | Departments > Department of Humanities |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 04 Aug 2023 12:57 |
Last Modified: | 04 Aug 2023 12:57 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/8507 |
Actions (login required)
View Item |