Концепт Париж у творчій рецепції Ірени Карпи

Жадлун, М.І. (2023) Концепт Париж у творчій рецепції Ірени Карпи. Актуальні питання гуманітарних наук: Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогiчного унiверситету iменi Iвана Франка, 1 (70). pp. 221-226.

[img] Text
Жадлун М._Концепт Париж у твочій рецепції І. Карпи.pdf

Download (431kB)

Abstract

Вербалізація іншокультурних концептів у мовотворчості українських митців є одним із фундаментальних джерел знань про ці ментальні утворення, оскільки з позиції носія мови відкриваються не лише специфічні риси таких концептів, пов’язані з ними ціннісно-поведінкові вияви етносу, але і їх індивідуально-авторське осягнення, сформоване на злитті мови, культури та свідомості. Стаття присвячена лінгвістичному дослідженню концепту Париж у творчій рецепції сучасної української письменниці Ірени Карпи. Зазначено, що досліджуваний концепт, з одного боку, є ядровим концептом французької лінгвокультури, а з іншого, – вже тривалий час осмислюється та репрезентується у мовній картині світу українців. Спираючись на глибоке опрацювання вербалізації концепту Париж у межах прозового твору «Добрі новини з Аральського моря» Ірени Карпи, виокремлено основні репрезентанти концепту, як-от Париж – 152 апеляції, місто – 34 апеляції, столиця – 4 апеляції, парижанин і парижанка – разом 15 апеляцій, паризький – 48 апеляцій, по-паризьки – 2 апеляції, city of light (місто вогнів) – 1 апеляція, а також розглянуто його провідні концептуальні ознаки, а саме «Париж – простір моди та стилю», «Париж – олюднений простір», «Париж – гастрономічний простір», «Просторово-архітектурний образ Парижу», «Париж – освітній простір», «Париж – туристичний простір», «Париж – заробітчанський простір», «Париж – простір мрій і розчарувань», «Париж – небезпечний простір». Зроблено висновки, що місто у свідомості українців та індивідуальному осмисленні Ірени Карпи постає неоднозначним і суперечливим. Столиця Франції зачаровує своєю модою, гастрономією, туристичними атракціями, архітектурою, освітніми можливостями та водночас видається середовищем безробіття, безгрошів’я, нездійснених мрій, розчарувань і навіть терактів. Співвідношення цих протилежних поглядів на французьку столицю перегукується з опозицією «своє» – «чуже». Подальше дослідження концепту Париж варто здійснити на матеріалі останнього на сьогодні україномовного роману Ірени Карпи «Тільки нікому про це не кажи» з метою пошуку нових смислів, ідей та динаміки аналізованого концепту.

Item Type: Article
Additional Information: DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/70-1-33
Uncontrolled Keywords: концепт, концептуальна ознака, вербалізація, Париж, Ірена Карпа.
Subjects: Linguistics
Divisions: Departments > Department of Humanities
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 14 May 2024 12:47
Last Modified: 14 May 2024 12:47
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/8918

Actions (login required)

View Item View Item