Імплементація кейс-методу у формуванні клінічного мислення студентів-медиків

Єгудіна, Є.Д. and Сапожниченко, Л.В. and Козлова, Ю.В. (2019) Імплементація кейс-методу у формуванні клінічного мислення студентів-медиків. Медична освіта, № 2. pp. 79-85. ISSN 2414-5998 (Online), 1681-2751(Print)

[img]
Preview
Text
ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ КЕЙС-МЕТОДУ У ФОРМУВАННІ КЛІНІЧНОГО.pdf

Download (166kB) | Preview

Abstract

У статті висвітлено досвід впровадження кейс-методу в навчальний процес у вищих медичних навчальних закладах для підвищення якості підготовки студентів-медиків, формування та вдосконалення клінічного мислення. У процесі роботи було використано об’ємний інформаційний матеріал та особистий досвід із урахуванням принципів системного підходу та аналізу. Наявність персонального клінічного архіву дозволить мати архівний матеріал для використання в навчальному процесі, при аналізі клінічного випадку та використанні даних у науковій роботі. Кейс-метод як метод аналізу конкретного клінічного випадку дозволяє розкрити та сформувати необхідні для подальшої трудової діяльності якості та здібності студентів-медиків, формує клінічне мислення, аналітичні здібності, самостійність у прийнятті рішення, комунікативність, навички роботи з достатньо великим об’ємом інформації. Сучасні методи та засоби інформаційних технологій необхідно цілеспрямовано впроваджувати в клінічну практику та навчальний процес для розвитку професійних навичок, формування клінічного мислення, накопичення клінічного досвіду. The article describes the experience of the quality of medical students’ training by introducing a case-method into the educational process in higher medical schools in order to improve the formation and improvement of clinical thinking. In the course of the work, a big volume of information was used and personal experience taking into account the principles of systemic approach and analysis. To improve the quality of medical students’ training it is necessary to use the innovative teaching methods. The personal clinical archive is to preserve the archival material to use them in the training process (a case-method), in the analysis of a clinical case and the use of data in the scientific work. Case method as a method of analysis of a particular clinical case allows to reveal and form the necessary for the further work of the quality and ability of medical students, forms clinical thinking, analytical abilities, autonomy in decision-making, communicative, skills of work with a sufficiently large amount of information. Modern methods and means of information technology need to be purposefully implemented in clinical practice and educational process for the development of professional skills, the formation of clinical thinking, the accumulation of clinical experience.

Item Type: Article
Additional Information: DOI 10.11603/me.2414-5998.2019.2.10348
Uncontrolled Keywords: case method; clinical thinking; higher educational institutions. кейс-метод; клінічне мислення; вище медичне навчання.
Subjects: Medicine. Education
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Internal Medicine 3 (formerly - hospital therapy 2)
Departments > Department of Pathological Physiology
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 28 Oct 2019 12:41
Last Modified: 28 Oct 2019 12:41
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/4416

Actions (login required)

View Item View Item