Восприятие образовательной среды иностранными студентами медицинского и стоматологического факультетов Днепропетровской медицинской академии

Станишевская, Н.В. and Марченко, Д.Г. (2019) Восприятие образовательной среды иностранными студентами медицинского и стоматологического факультетов Днепропетровской медицинской академии. Морфологія = Morphologia, 1. pp. 88-95. ISSN 1997-9665

[img]
Preview
Text
2019.4.15.pdf

Download (258kB) | Preview

Abstract

Актуальність. Сприятливе освітнє середовище є запорукою успішної адаптації як вітчизняних, так і зарубіжних студентів до вимог сучасних програм навчання. Сприйняття студентами освітнього середовища вимагає постійного вивчення, тому що відображає внутрішні процеси, що відбуваються серед студентів, характеризує навчальний процес в цілому. Мета. Дане дослідження було спрямоване на вивчення сприйняття студентами-іноземцями медичного і стоматологічного факультетів 1 і 2 курсів Дніпропетровської медичної академії умов освітнього середовища. Методи. В якості методики був використаний показник Dundee Ready Education Environment (DREEM). DREEM представляє собою анкету, що складається з 50 тверджень. Всі питання поділяються на п'ять категорій: сприйняття учнем навчання або навчання; сприйняття викладачами учнів або викладання; академічне самосприйняття; освітня атмосфера і соціальне самосприйняття студентів. Результати. У дослідженні взяли участь 200 студентів-іноземців. Середня загальна оцінка освітнього середовища склала 139/200 (70%) і більшість студентів мали скоріш позитивне, ніж негативне сприйняття, що можна розцінювати як досить хороші умови навчального процесу. Максимально високо студенти оцінили академічне самосприйняття –23,8 / 32(74%). Не менш високу оцінку отримало і сприйняття навчання –34,7 / 48(72%) . Сприйняття освітньої атмосфери –32,6 / 48(68%) та сприйняття викладання –29,9 / 44(68%) студенти розцінили однаково, значно вище середнього, проте соціальне самосприйняття було знижено –18,5 / 28(66%). Підсумок. Проведене дослідження дозволило оцінити сприйняття освітнього середовища студентами-іноземцями 1 і 2 курсів Дніпропетровської медичної академії. Освітнє середовище визначалось студентами як позитивне в цілому, однак воно має і певні недоліки. Аналіз оцінок за всіма критеріями може послужити підставою для корекції методів викладання, відносин між викладачами і студентами, що сприятиме вдосконаленню навчального процесу. Background. Favorable educational environment is the key to successful adaptation of both domestic and foreign students to the requirements of modern training programs. The perception by students of the educational environment requires constant study, since it reflects the internal processes taking place in the student's environment, which characterizes the learning process as a whole. Objective. This investigation was aimed at studying the perception by foreign students of medical and dental faculties of 1st and 2d courses of the Dnipropetrovsk Medical Academy educational environment. Methods. As a method was used Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). DREEM is a questionnaire consisting of 50 statements. All questions are subdivided into five categories: students' perception of learning or learning; teacher perception of pupils or teaching; academic self-perception; educational atmosphere and social self-perception of students. Results. The study involved 200 foreign students. The mean total DREEM score of the educational environment was 139/200 (70%) and the majority of students had positive rather than negative perceptions, which can be regarded as quite good conditions of the educational process. Students rated academic self-perception as high –23.8 / 32 (74%). No less appreciated was the perception of learning –34.7 / 48 (72%). The perception of the educational atmosphere –32.6 / 48 (68%) and the perception of teaching –29.9 / 44 (68%) students rated equally and well above average, but social self-perception was reduced –18.5 / 28 (66% ). Conclusion. The survey made it possible to assess the perception of the educational environment by foreign medical students of 1 and 2 courses of the Dnipropetrovsk Medical Academy. The educational environment was characterized by the students as positive in general, but with certain disadvantages. Analysis of scores according to all criteria can serve as a basis for the correction of teaching methods, relations between teachers and students, which will contribute to the improvement of the educational process.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: освітнє середовище, сприйняття навчання, академічне самосприйняття, показник DREEM,educational environment, perception of learning, academic self-perception, DREEM.
Subjects: Medicine. Education
Divisions: Departments > Department of histology
Depositing User: Оксана Мажуга
Date Deposited: 09 Dec 2019 12:14
Last Modified: 09 Dec 2019 12:14
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/4658

Actions (login required)

View Item View Item