Губа, Л.А. (2019) Жанр как коммуникация: «Случаи» Даниила Хармса. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія», Т. 1 (40). pp. 30-34. ISSN 2409-1154 (Print); 2663-5658 (Online)
|
Text
стаття Губа Л.О_.pdf Download (389kB) | Preview |
Abstract
Стаття присвячена розгляду жанрово-композиційної своєрідності збірки «Випадки» першого російського письменника-абсурдиста Д. Хармса. Аналізуючи структуру та зміст збірки з точки зору відповідності їх жанровій природі циклу автор робить висновок, що жанр твору розкриває закладену у «Випадках» потужну комунікативну інтенцію, приховану за шокуючим наративом. Об’єкт статті – збірка оповідань Д. Хармса «випадки», що складається з 30 мініатюр, зібраних автором в один твір у 1933-1939 рр. у дослідженні доводено, що збірник «випадки» у жанровому плані повністю відповідає визначенню «цикл». З одного боку, кожна з мініатюр циклу є одиницею, здатною самостійно функціонувати в семантичному полі сучасної культури. З іншого боку, кожен текст – це частина створеної митцем картини світу, яка в своїй повноті й потворності може відбитися тільки тоді, коли всі фрагменти-випадки цієї дійсності посядуть чітко визначене ним місце. The article deals with genre and composition originality of the collection “Sluchai” by the first Russian absurdist writer Daniil Kharms. A more precise study of a genre nature of “Sluchai” will make give us a more exact understanding of the author`s conception. The aim of the article is to analyze the structure and con- tent of “Sluchai” by D. Kharms according to their correspondence to the genre nature of the series and to prove that the genre of the work reveals a powerful communicative drive existing in “Sluchai” that was hidden by shocking narration. The object of the article is Daniil Kharms`s collection of stories “Sluchai” consisting of 30 miniatures which were combined by Kharms into one work in 1933–1939. The research proves that as for the genre, the collection “Sluchai” corresponds completely to the definition “series”. From one hand, each of the story from the series is a unit capable of functioning independently in the semantic field of a modern culture. From the other hand, each text is a part of the world picture created by the writer, which in its fullness and disgrace can reȚect only when all the fragments-events of this reality occupy the place assigned specially for them. The semantic connection of the series lies in the unanimity of subject matters and problematics, through motives and images as well as in a unique space-temporal text organization; the formal connection is represented in a strict fixedness of parts, in the existence of common structure creative elements and frame texts. A dynamic unanimity of the work as a series is attained with the help of proficient combination of semantic and structural elements. The leading place among them is occupied by repetitions that on the language, text and inter-text level create both a mobile and stable cycled structure of “Sluchai”, which gains final but not absolute completeness with the help of double ring of frame texts.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.40.1.7 |
Uncontrolled Keywords: | жанр, цикл, жанрова природа циклу, комунікативний потенціал жанру, Д.Хармс, «Случаи». genre, series, genre nature of series, genre communicative potential, D. Kharms, “Sluchai”. |
Subjects: | Philology |
Divisions: | Departments > Department of Language Training |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 28 Jul 2020 08:53 |
Last Modified: | 28 Jul 2020 08:53 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/5542 |
Actions (login required)
View Item |