Ilchenko, S. and Fialkovska, A. (2020) Innovative approaches to formation of practical skills in medical students during teaching the basics of child pulmonology. ScienceRise: Pedagogical Education, № 4 (37). pp. 50-55. ISSN 2519-4984 (Online), 2519-4976 (Print)
|
Text
НОВАЯ СТАТЬЯ .pdf Download (593kB) | Preview |
Abstract
Підготовка майбутніх лікарів в умовах реформування системи охорони здоров’я України потребує впро-вадження в навчальний процес нових методик, інформаційно-комунікативних технологій, сучасних педа-гогічних та наукових інновацій відповідно до світових стандартів. Метою роботи було удосконалення навчального процесу на кафедрі пропедевтики педіатрії під час викладання студентам основ дитячої пульмонології. У статті описана етапність проведення практичних занять, викладена методика формування практичних навичок у студентів під час викладання дитячої пульмонології. З метою вдоскона-лення практичної підготовки студентів на кафедрі активно використовуються симуляційні методи, що дозволяють оволодівати технікою аускультації у дітей, диференціювати акустичні феномени при різних патологічних станах. Під час курації майбутні лікарі закріплюють практичні навички з обстеження хворого, узагальнюють отримані дані. Цифрова респіросонографія дозволяє проаналізувати, чи співпадають висновки студентів-дослідників щодо акустичної картини, отриманої під час прослуховування легенів за допомогою стетоскопів, з результатами комп’ютерного аналізу легеневих звуків. Як показу-ють результати, засвоєння студентами практичних навичок на віртуальних тренажерах сприяє більш успішному оволодінню ними методів фізикального обстеження хворого, правильному оцінюванню тієї чи іншої клінічної ситуації. Поєднання традиційних методів викладання з інноваційними методиками сприяє підвищенню якості навчання студентів та підготовці нового покоління висококваліфікованих медичних працівників. Приведення до міжнародних стандартів навчально-методичного забезпечення навчального процесу, з одного боку, дозволить зменшити відтік молоді, яка бажає навчатися за межами України, з іншого боку, – дасть можливість залучати іноземних студентів до українських вищих навчальних медичних закладів, що може стати додатковим джерелом державного доходу у вигляді плати за навчання, а також сприяти припливу трудових ресурсів в вітчизняну медицину. The training of future doctors in the conditions of reforming the Health Care in Ukraine requires the introduction of new methods, information and communication technologies, modern pedagogical and scientific innovations in accordance with world standards in the educational process. The purpose of the work was to improve the educational process on the Department of Propedeutics of pediatric diseases while teaching the students the basics of pediatric pulmonology. The article describes the stages of conducting practical classes, describes the method of forming practical skills in students during teaching children's pulmonology. In order to improve the practical training of students at the department, simulation methods are actively used, which allow to master the technique of auscultation in children, to differentiate acoustic phenomena in different pathological conditions. During the curation, future doctors will consolidate practical skills in the examination of the patient, summarize the data obtained. Digital respiratory sonography allows us to analyze whether the findings of the research students on the acoustic picture, obtained while listening to the lungs with stethoscopes, coincide with the results of a computer analysis of pulmonary sounds. As the results show, students' acquisition of practical skills on virtual simulators contributes to a more successful mastering of methods of physical examination of the patient, correct assessment of a particular clinical situation. Combining traditional teaching methods with innovative methods contributes to improving the quality of students' education and training of a new generation of highly skilled health care workers. Bringing to the international standards the educational and methodological support of the educational process, on the one hand, will reduce the outflow of young people, who want to study outside Ukraine, on the other hand – will allow to attract foreign students to Ukrainian medical universitets, which can become an additional source of state income in the form of tuition fees, and also contribute to the inflow of labor into domestic medicine
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.208604 |
Uncontrolled Keywords: | teaching; students; practical skills; pediatric pulmonology. викладання, студенти, практичні навички, дитяча пульмонологія. |
Subjects: | Pediatrics |
Divisions: | Departments > Department of Children's Diseases |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 10 Aug 2020 09:09 |
Last Modified: | 10 Aug 2020 09:09 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/5581 |
Actions (login required)
View Item |