Дистанційне навчання за циклом «Невідкладні стани» очима лікаря-інтерна лікувального профілю та стоматолога

Єхалов, В.В. and Кравець, О.В. and Самойленко, А.В. and Романюта, І.А. (2021) Дистанційне навчання за циклом «Невідкладні стани» очима лікаря-інтерна лікувального профілю та стоматолога. Український журнал медицини, біології та спорту, Т. 6 (№ 2). pp. 221-226. ISSN 2415-3060 (Print), 2522-4972 (Online)

[img] Text
дистанционное стоматологи.pdf

Download (286kB)
Official URL: https://jmbs.com.ua/

Abstract

Мета роботи: проаналізувати переваги та недоліки дистанційної підготовки лікарів-інтернів різних спеціальностей до ліцензійного інтегрованого іспиту «Крок-3» шляхом вивчення думки суб’єктів навчання. Матеріали та методи. Було проаналізовано більше 200 анонімних анкет лікарів-інтернів І-го року навчання за різними спеціальностями. Опитування здійснювалося за п’ятибальною системою. Якщо респондент не бажав відповідати на будь-який пункт опитувальника, то у відповідній графі ставив помітку «0». Проведено порівняльний аналіз результатів тестування лікарів-інтернів за напрямками «лікувальна справа» та «стоматологія». Було розроблено низку мікролекцій у вигляді озвучених мультимедійних презентацій для самостійної підготовки інтернів до занять, що були затверджені ЦМК академії. Наприкінці кожного розділу розміщено перелік питань для самоконтролю та добірка тестових завдань за темою. Для самостійної підготовки пропонуються копії текстів клінічних лекцій співробітників кафедри, що надруковані у фахових наукомеричних виданнях. Результати. За результатами анонімного опитування 58,8% респондентів лікувального профілю вважають проведений on-line цикл «Невідкладні стани» дуже значним для складання ліцензійного іспиту, 35,3% – важливим, і лише 5,1% – не першорядним. Серед інтернів-стоматологів тільки 26,3% опитаних визнали наші заняття дуже важливими для подолання «Крок-3», а 47,4% – не дуже серйозними, а 26,3% взагалі не сприйняли доцільність цього циклу. Стимулюючу дію саме ЛІІ «Крок-3»для опанування знаннями з невідкладної допомоги визнали тільки 26,5% інтернів лікувального профілю та 21,1% стоматологів, його не вважають достатньо важливим 44,1% та 15,8% респондентів відповідно, а 32,4% інтернів з лікувальної справи та 63,1% стоматологів взагалі не вважають доцільним, мовляв, сам іспит не сприяє підвищенню лікарської кваліфікації. Висновки. Проведений on-line цикл «Невідкладні стани» був взагалі досить високо оцінений суб’єктами навчання за багатьма якісними складовими. Інтерни стоматологічного профілю показали значно менший інтерес до проведеного циклу з причини його обмеженості соматичною патологією. Проблема недоброчесного відношення інтернів до засобів контролю на нашій кафедрі повністю вирішена при очній формі навчання, але при дистанційній вимагає термінового пошуку шляхів її подолання. Перехід на дистанційне навчання під час епідемії є вимушеним, але єдино можливим заходом, який дозволить зберегти здоров’я та життя суб’єктів навчання. Цей вид навчання вимагає ретельного вивчення, оптимізації та адаптації до сучасних умов. The purpose of the study. We analyzed the advantages and disadvantages of distance training of interns of various specialties for the licensed integrated exam “Krok-3” by studying the opinions of the subjects of training. Materials and methods. More than 200 anonymous questionnaires of first-year interns in various specialties were analyzed. The survey was conducted on a five-point system. If the respondent had not wanted to answer any item of the questionnaire, in the corresponding column he put a mark “0”. A comparative analysis of the results of testing the interns in the areas of “General Medicine” and “Dentistry” has been carried out. Distance learning means such an organization of the educational process in which the main attention is paid to the independent training of an intern doctor. Our previous studies have shown that most interns can master large volumes of educational material. Therefore, according to the subject of the cycle, we have developed a number of microlectures in the form of voiced multimedia presentations for self-preparation of interns for classes, which were approved by the CMC of the Academy. At the end of each section, there is a considerable list of questions for self-control and a selection of test tasks on the topic. For self-preparation, we also offer clinical lectures texts copies of the department staff, published in professional scientific publications. Results and discussion. According to the results of an anonymous survey, 58.8% of respondents in the medical profile consider the “Emergencies” on-line cycle very significant for the preparation to a licensed exam, 35.3% – important, and only 5.1% – not paramount. Among interns-dentists, only 26.3% of the respondents recognized our classes as very important for passing “Krok-3”, and 47.4% – not very serious, and 26.3% did not at all perceive the expediency of this cycle. It can be explained by the fact that the thematic plan of classes of somatic pathology, which our department conducts for interns-dentists, is a very small share of the special dental program. Only 26.5% of medical interns and 21.1% of dentists recognized the stimulating effect of “Krok-3” for mastering knowledge of emergency care, 44.1% and 15.8% of respondents consider it quite important, respectively, and 32.4% of medical interns and 63.1% of dentists do not consider it appropriate at all, they say, the exam itself does not contribute to the improvement of medical qualifications. Conclusion. Conducted on-line cycle “Emergencies” was generally quite highly appreciated by subjects of training in many qualitative components. Interns of the dental profile showed significantly less interest in the performed cycle due to its limited somatic pathology. The problem of the unfair attitude of interns to the means of control at our department has been completely solved in full-time education, but in the case of distance education, it requires an urgent search for ways to overcome it. The transition to distance learning during an epidemic is a forced, but the only possible measure that will preserve the health and life of the subjects of learning. This type of training requires careful study, optimization and adaptation to modern conditions.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.26693/jmbs06.02.221
Uncontrolled Keywords: дистанційне навчання, лікарі-інтерни, анонімне опитування. distance learning, intern doctors, anonymous survey.
Subjects: Medicine. Education
Teaching method
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 05 May 2021 13:31
Last Modified: 05 May 2021 13:31
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/6477

Actions (login required)

View Item View Item