The role of video matherials in studying the immunopathogenesis of bronchial asthma

Gashynova, E.Yu. and Rodionova, V.V. and Khmel, O.S. (2021) The role of video matherials in studying the immunopathogenesis of bronchial asthma. Медична освіта = Medical Education (№ 2). pp. 64-68. ISSN 1681-2751 (print), 2414-5998 (online)

[img] Text
THE ROLE OF VIDEO MATHERIALS IN STUDYING.pdf

Download (391kB)
Official URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita

Abstract

The high pace of development of medical science puts before the medical student the task of ؛nding relevant and reliable information to prepare for classes. Modern education in higher educational institutions focuses on technologies that ensure the development of individuality, without which a breakthrough in the training of a competitive specialist is almost impossible. Teachers are constantly looking for ways to optimize student activities and want to see students as active managers of the acquired knowledge. In recent years, along with traditional forms of education, the organization of student work is also created on the basis of modern information and educational technologies.In order to increase students’ knowledge and improve the process of preparation for classes, it is necessary to use the most informative and easy to understand learning materials, including video ؛lms. 86 Students of the 5th course who studied the cycle “Clinical Immunology and Allergology” at the Department of Occupational Diseases and Clinical Immunology, participated in the questionnaire on the topic “Atopic Disease”, where they depicted the immune response scheme for bronchial asthma according to the immunological stages, noting the participant cells and main cytokines, as well as pathophysiological manifestations. Then the students were shown a video “Immunopathogenesis of bronchial asthma”, created at the department, and were asked to redraw a scheme. For completeness of the description, students received scores, the number of points was determined using the speci؛c wordmarkers. According to the obtained data, a signi؛cant increase in the knowledge of students from all immunological phases of bronchial asthma was determined after watching the ؛lm. The use of educational materials, in particular visual ones, in addition to the main source of study - textbooks, can contribute to raising the level of students’ knowledge of the subject being studied. Високі темпи розвитку медичної науки ставлять перед студентом-медиком завдання з пошуку актуальної і надійної інформації для підготовки до занять. Сучасне навчання у вищих навчальних закладах орієнтується на технології, що забезпечують розвиток індивідуальності, без чого прорив у підготовці конкурентоздатного фахівця практично неможливий. Викладачі постійно ведуть пошук шляхів оптимізації діяльності студентів і хочуть бачити в студентах активних розпорядників отриманих знань. Останніми роками, разом із традиційними формами навчання, організація роботи студентів створюється також на основі сучасних інформаційних та навчальних технологій. З метою підвищення знань студентів та покращення процесу підготовки до занять необхідно використовувати найбільш інформативні та легко зрозумілі матеріали навчання, зокрема й відеофільми. Студенти 5 курсу, що навчалися на кафедрі професійних хвороб та клінічної імунології з циклу «Клінічна імунологія та алергологія», загалом 86 студентів, проходили анкетування за темою заняття «Атопічні хвороби», де вони зображували схему імунної відповіді при бронхіальній астмі згідно з імунологічними стадіями, зазначивши клітини-учасники та головні цитокіни, а також патофізіологічні прояви. Потім студентам показували відеофільм «Імунопатогенез бронхіальної астми», створений на базі кафедри, та просили кольоровими ручками доповнити схему. За повноту опису студенти отримували бали, кількість балів визначалася за використанням студентом специфічних слів-маркерів. Згідно з отриманими даними, після перегляду фільму визначалося достовірне підвищення знань студентів з усіх імунологічних фаз бронхіальної астми. Використання навчальних матеріалів, зокрема візуальних, додатково до основного джерела навчання – підручників, може сприяти підвищенню рівня знань студентів з теми, що вивчається.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.11932
Uncontrolled Keywords: education; teaching methods; video film; clinical immunology and allergology. освіта; методи навчання; відеофільм; клінічна імунологія та алергологія.
Subjects: Information Technology
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Pathological Physiology
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 28 Oct 2021 09:06
Last Modified: 28 Oct 2021 09:06
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7034

Actions (login required)

View Item View Item