Емпатичні здібності лікарів-інтернів різного профілю

Єхалов, В.В. and Кравець, О.В. and Седінкін, В.А. (2021) Емпатичні здібності лікарів-інтернів різного профілю. International Journal of Education and Science = Міжнародний журнал освіти і науки (2). pp. 72-76. ISSN 2618-0553 (print), 2618-0561 (online)

[img] Text
Емпатичні здібності лікарів-інтернів різного профілю.pdf

Download (1MB)
Official URL: https://ijes.world

Abstract

Вступ: Згідно висновку Association of American Medical Colleges, розвиток емпатичних здібностей є одним з пріоритетів вищої медичної освіти. Розуміння великого значення рівня емпатизації та емоційного інтелекту для майбутнього лікаря призвело до зростання дослідницького інтересу до цього питання як за кордоном, так і в Україні. Мета: Визначити рівень емпатії у лікарів-інтернів різних спеціальностей, що навчалися за циклом “Невідкладні стани”, відшукати шляхи оптимізації та стабілізації цієї соціальної здібності. Матеріали і Методи: Було анонімно проанкетовано 84 лікарі-інтерни за різними фахами з використанням методики визначення рівня емпатичних здібностей за Бойко та проведений їх ретельний аналіз. Результати: Високий рівень емпатії був виявлений у 7.1% опитаних за рахунок переважної більшості жінок. Середній рівень емпатії виявили у 66.7% респондентів, гендерне розподілення показника було 1:1. Занижений рівень емпатії продемонстрували 21.4% інтернів, серед який чоловіків було дві третини. Низький рівень емпатії був визначений у 4.8% опитаних, виключно чоловіків. У нашому дослідженні було виявлено здебільшого середній рівень емпатичних здібностей у інтернів різного профілю. Жінки виявилися більш емпатичними, ніж чоловіки. Отримані результати свідчать про необхідність розвитку емпатичних здібностей (інтуїтивного, раціонального та емоційного каналів) з акцентом на “управління своїми емоціями” у додипломному та післядипломному освітньому процесі з метою формування комунікативних професійних компетенцій ще у періоді навчання. Висновки: Переважна більшість інтернів різних спеціальностей показала середній рівень емпатичних здібностей, що відповідає вимогам їх подальшої лікарської діяльності. Не встановлено прямого зв’язку між рівнем емпатичних здібностей та частотою розвитку синдрому емоційного вигоряння. У вищому медичному освітньому закладі необхідно розвивати та оптимізувати емпатичні здібності, починаючи з перших курсів навчання. Background: According to the Association of American Medical Colleges, the development of empathic abilities is one of the priorities of higher medical education. Understanding the great importance of the level of empathy and emotional intelligence for the future doctor has led to an increase in research interest in this issue both abroad and in Ukraine. Purpose: To determine the level of empathy in internship doctors of various specialties who studied in the cycle “Emergencies”, to find ways to optimize and stabilize this social ability. Materials and Methods: 84 internship doctors were interviewed anonymously in various specialties using the method of determining the level of empathic abilities according to Boyko and conducted a thorough analysis. Results: A high level of empathy was found in 7.1% of respondents due to the vast majority of women. The average level of empathy was found in 66.7% of respondents, the gender distribution was 1:1. 21.4% of internship doctors showed low levels of empathy, of which two thirds were men. A low level of empathy was found in 4.8% of respondents, exclusively men. In our study, we found mostly the average level of empathic abilities in internship doctors of different profiles. Women were more empathetic than men. The results indicate the need to develop empathic abilities (intuitive, rational and emotional channels) with an emphasis on “managing their emotions” in undergraduate and postgraduate educational process in order to form communicative professional competencies during the study period. Conclusions: The vast majority of internship doctors in various specialties showed an average level of empathic abilities, which meets the requirements of their further medical activities. There is no direct relationship between the level of empathic abilities and the frequency of emotional burnout. In a higher medical educational institution, it is necessary to develop and optimize empathic abilities starting from the first courses of study.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.26697/ijes.2021.2.8
Uncontrolled Keywords: емпатія, емоційний інтелект, вища медична освіта, післядипломна освіта, лікарі-інтерни. empathy, emotional intelligence, higher medical education, postgraduate education, internship doctors.
Subjects: Medicine. Education
Teaching method
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 18 Nov 2021 13:31
Last Modified: 18 Nov 2021 13:31
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7136

Actions (login required)

View Item View Item