«Virtual Patient» as a Tool to Ensure the Quality of High Medical Education

Berezutsky, V.I. (2021) «Virtual Patient» as a Tool to Ensure the Quality of High Medical Education. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка»,Серія «Психологія», Серія «Медицина») (№ 2). pp. 257-267. ISSN 2786-4952 (Online)

[img] Text
Березуцький1-258-268.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/index

Abstract

The article is devoted to the analysis of studies of the use of multimedia clinical scenarios (virtual patients) in the training of family doctors. The experience of medical universities in the countries of the European Union, the United States and Canada shows that «virtual patients» are effectively used to teach students the skills of professional communication with patients, as well as to form and improve clinical reasoning. Programs based on the integration of the dialogue management system generate emotionally responsive interactive 3D characters created with high-resolution visualization in the game engine, able to support dialogue with the help of natural language. Testing revealed a high realism of a conversation with the virtual patient, as well as great benefits both for the development of communication skills and for the development of empathy. Application of such programs can increase the academic success of students in the relevant sections of the educational process by 25%. It is established that a virtual patient gives equal opportunities to traditional methods with equal time, but not money: providing training in real or "standardized" patients is much harder and more expensive. In addition, the further improvement of virtual scenarios allows us to rely on what will be presented the whole range of diagnostic situations that can be encountered by a family doctor in real practice. Thus, the undisputed advantage of virtual patients to the traditional methods of training future physicians of clinical thinking is realized. The scenarios for virtual patients expanded to "virtual family," which allowed to further narrowing the gap between virtual and real methods of teaching family doctors. The best results were revealed with a combination of virtual patients and traditional pedagogical techniques. Popularization and widespread introduction of virtual patients into the educational process of Ukrainians medical universities will improve the quality of training of future family doctors. Стаття присвячена аналізу досліджень застосування мультимедійних клінічних сценаріїв (віртуальних пацієнтів) в підготовці лікарів. Досвід медичних університетів країн Європейського Союзу, США та Канади показує, що віртуальні пацієнти ефективно використовуються для навчання студентів навичкам професійного спілкування з хворими, а також для формування і вдосконалення клінічного мислення. Програми, що засновані на інтеграції системи управління діалогом, генерують емоційно реагуючих інтерактивних 3D-персонажів, створених з візуалізацією високої роздільної здатності в ігровому движку, спроможних підтримувати діалог за допомогою природної мови. Тестування виявило високу реалістичність бесіди з віртуальним паціентом, а також величезну користь як для освоєнні навичок спілкування, так і для вироблення здатності до емпатії. Застосування таких програм дозволяє підвищити академічну успішність студентів у відповідних розділах навчального процесу на 25%. Встановлено, що віртуальний пацієнт дає рівні традиційним методам можливості при рівних витратах часу, але не коштів: забезпечення навчання на реальних або «стандартизованих» пацієнтах значно важче і дорожче. Крім того, подальше вдосконалення віртуальних сценаріїв дозволяє розраховувати на те, що буде представлений весь спектр діагностичних ситуацій, з якими може зіткнутися сімейний лікар в реальній практиці. Так реалізується безперечна перевага віртуальних пацієнтів перед традиційними методами навчання майбутніх лікарів клінічного мислення. Сценарії віртуальних пацієнтів розширилися до «віртуальної сім'ї», що дозволило ще трохи скоротити розрив між віртуальними і реальними методами навчання сімейних лікарів. Найкращі результати виявлені при комбінації віртуальних пацієнтів і традиційних педагогічних методик. Популяризація та широке впровадження «віртуальних пацієнтів» в навчальний процес вітчизняних медичних університетів дозволить підвищити якість підготовки майбутніх с лікарів.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.52058/2786-4952 -2021-2(2)-257-267
Uncontrolled Keywords: virtual patient, medical education, simulation training. віртуальний пацієнт, медична освіта, симуляція навчання.
Subjects: Medicine. Education
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Internal Medicine
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 19 Nov 2021 15:01
Last Modified: 19 Nov 2021 15:01
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7145

Actions (login required)

View Item View Item