Дистанційне навчання: можливості та проблеми в умовах карантину

Завізіон, В.Ф. and Бондаренко, І.М. and Авєрін, Д.І. and Ходжуж, М.І. and Давлєтова, Н.О. and Чередниченко, Н.О. and Прохач, А.В. and Машталер, В.Є. and Дмитренко, К.О. and Логвіненко, В.В. and Кислицина, В.С. and Суховерша, О.А. and Хворостенко, Ю.М. and Ельхажж, М.Х. and Суздалєв, П.Л. and Миронюк, Т.Ф. and Кіхтенко, І.М. and Грабовський, Ю.В. and Баранов, І.В. (2020) Дистанційне навчання: можливості та проблеми в умовах карантину. Медичні перспективи = Medicni perspektivi, Т. 25 (№ 2). pp. 4-12. ISSN 2307-0404

[img] Text
4-12.pdf

Download (336kB)

Abstract

Срочное внедрение дистанционного образования в учебный процесс в связи с пандемией COVID-19 превратилось в спонтанный эксперимент, потребовавший принятия экстренных решений, поиска эффективных механизмов реализации учебного процесса и анализа происходящего. Возможности современных цифровых технологий позволили быстро настроить информационную составляющую обучения и контроль знаний студентов. Проведен детальный анализ коммуникаций профессорско-преподавательского состава кафедры между собой и анализ особенностей обучения и самообразования студентов при изучении медицинской радиологии и онкологии на основании ответов и комментариев с использованием платформ Google classroom, Socrative, месенджера Telegram и т.п.. Детально изложены вопросы коммуникативных отношений между преподавателями, между преподавателями и студентами, между студентами, психологические аспекты дистанционных отношений, вопросы языка обучения, логистика дистанционного образования и методологические проблемы. Выдвинуто предположение, что дистанционное образование может быть равноэффективным очному для теоретических предметов, но при изучении клинических дисциплин приоритетными должны быть традиционные методы обучения, предполагающие работу студента у постели больного. С учётом технических возможностей и высокого риска развития экстремальных и чрезвычайных ситуаций, предложено внедрить постоянную готовность к дистанционному образованию, создать украинский дистанционный имитационный сервис курации больных. Указано на важность использования государственного языка в обучении как основы овладения профессиональным украинским языком и английского языка как базы для освоения международного медицинского опыта. The urgent introduction of distance education into the learning process due to the COVID-19 pandemic has become a spontaneous experiment, requiring urgent decisions, effective mechanisms to implement into the educational process and analysis of ongoing educational process. The possibilities of modern digital technologies made it possible to quickly set up the information component of education and to controle student’s knowledge. A detailed analysis of the communication between the faculty members of the department among themselves and analysis of the features of teaching and self-education of students in the field of medical radiology and oncology based on answers and comments with using Google classroom, Socrative, Messenger Telegram, etc. was made. Issues of communicative interaction between faculty members and students, psychological aspects of distance communication, language of instruction, logistics of distance education and methodological problems are described in details. It has been suggested that distance education may be equally effective for theoretical subjects in full-time study form, but when studying clinical disciplines, the priority should be given to traditional methods of teaching, involving student's bedside training. Taking into account technical possibilities and high risk of development of extreme and emergency situations, it is suggested to introduce permanent readiness for distance education, to create all – Ukrainian distance imitation service of patients’ follow-up. The importance of using the state language in training as the basis for mastering the professional Ukrainian and English language as the basis for mastering international medical experience is indicated.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.26641/2307-0404.2020.2.206260
Uncontrolled Keywords: пандемія коронавірусу, дистанційне навчання, навчальні комунікації, логістика навчання, методологія навчання; пандемия коронавируса, дистанционное обучение, учебные коммуникации, логистика обучения, методология обучения; coronavirus pandemic, distance learning, academic communications, training logistics, training methodology.
Subjects: Oncology
Medicine. Education
Radiology
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Oncology and Medical Radiology
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 20 Jan 2022 08:25
Last Modified: 20 Jan 2022 08:25
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7296

Actions (login required)

View Item View Item