Лингвокультурная доминанта «вода — сакральная стихия» в поэзии А. Ахматовой и М. Цветаевой

Жадлун, М.И. (2021) Лингвокультурная доминанта «вода — сакральная стихия» в поэзии А. Ахматовой и М. Цветаевой. Мова (№ 35). pp. 92-96. ISSN 2307-4558 (Print), 2414-9489 (Online)

[img] Text
Жадлун_Стаття.pdf

Download (204kB)
Official URL: http://mova.onu.edu.ua/index

Abstract

Мета статті — дослідитипоетичні тексти А. Ахматової та М. Цвєтаєвої з позиції виявлення в них лінгвокультурної домінанти «вода — сакральна стихія». Об’єктом вивчення послугували вірші і поеми А. Ахматової та М. Цвєтаєвої, що містять концепт «вода». Предмет розгляду — семантичні наповнення лінгвокультурної домінанти «вода — сакральна стихія» в поезії А. Ахматової та М. Цвєтаєвої. У роботі було застосовано описовий метод дослідження та прийом культурно-фонової інтерпретації тексту. Результатом вивчення зазначеної проблеми вважаємо виявлені в творах А. Ахматової і М. Цвєтаєвої смислові наповнення лінгвокультурної домінанти «вода — сакральна стихія», а саме: 1) вода — творіння Бога; 2) вода — одна з чотирьох першостихій; 3) вода — атрибут хрещення; 4) вода — атрибут вінчання; 5) вода — атрибут ритуально-магічних дій; 6) вода — цілюща субстанція. Висновки. Відтворена семантика лінгвокультурної домінанти «вода — сакральна стихія» підтверджує «священне» сприйняття води обома поетами, дублює міфологічний (ототожнення з Богом; сприйняття першоелементом світу), релігійний (атрибут хрещення, вінчання, зцілення) і ритуально-магічний (атрибут ворожінь, замовлянь, закликань) погляд на воду. Практична цінність статті полягає в тому, що її матеріал та отримані результати можуть бути використані в рамках вузівських курсів з лексикології російської мови, лінгвокультурології, а також при вивченні і зіставленні ідіостилів А. Ахматової та М. Цвєтаєвої. Цель статьи — изучить поэтические тексты А. Ахматовой и М. Цветаевой с позиции выявления в них лингвокультурной доминанты «вода — сакральная стихия». Объектом исследования послужили стихотворения и поэмы А. Ахматовой и М. Цветаевой, содержащие концепт «вода». Предмет рассмотрения — семантические наполнения лингвокультурной доминанты «вода — сакральная стихия» в поэзии А. Ахматовой и М. Цветаевой. В работе применён описательный метод исследования и приём культурно-фоновой интерпретации текста. Результатом изучения указанной проблемы стали выявленные в произведениях А. Ахматовой и М. Цветаевой смысловые наполнения лингвокультурной доминанты «вода — сакральная стихия», а именно: 1) вода — творение Бога; 2) вода — одна из четырёх первостихий; 3) вода — атрибут крещения; 4) вода — атрибут венчания; 5) вода — атрибут ритуально-магических действий; 6) вода — целебная субстанция. Выводы. Представленная семантика лингвокультурной доминанты «вода — сакральная стихия» подтверждает «священное» восприятие воды обоими поэтами, дублирует мифологический (отождествление с Богом; восприятие первоэлементом мира), религиозный (атрибут крещения, венчания, исцеления) и ритуально-магический (атрибут гаданий, наговоров, заговоров) взгляд на воду. Практическая ценность статьи за- ключается в том, что её материал и полученные результаты могут быть использованы в рамках вузовских курсов по лексикологии русского языка, лингвокультурологии, а также при изучении и сопоставлении идиостилей А. Ахматовой и М. Цветаевой. The purpose of the article is to study the poetic texts of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva from the standpoint of identifying the linguocultural dominant idea “water is a sacred element” in them. The object of the study is the poetry of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva containing the concept of “water”. The subject matter is the semantic loads of the author’s representation of the linguocultural dominating idea “water is a sacred element” in the poetry of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva. The work uses a descriptive research method and the methodof cultural background interpretation of the text. The study resulted in the semantic content of the linguocultural dominant idea “water is a sacred element” revealed in the works of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva, namely: 1) water is the creation of God; 2) water is one of the four primary elements; 3) water is an attribute of baptism; 4) water is an attribute of a wedding; 5) water is an attribute of ritual and magical practices; 6) water is a healing substance. Conclusions. The presented semantics of the linguocultural dominant idea”water is a sacred element” confirms that both poets had the sacred perception of water. It duplicates myth- ological (identification with God; perception of the primary element of the world), religious (attribute of baptism, wedding, and healing) and ritual-magical (attribute of divination, conjuration, and magic spells) look at the water. The practical value of the article lies in the fact that its material and results can be used within the framework of university courses of Russian language lexicology, linguoculturology, as well as in the study and comparison of the idiostyles of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.18524/2307-4558.2021.35.237838
Uncontrolled Keywords: концепт, лінгвокультурна домінанта, семантика, вода, стихія, сакральний, поезія, ідіостиль, А. Ахматова, М. Цвєтаєва; концепт, лингвокультурная доминанта, семантика, вода, стихия, сакральный, поэзия, идиостиль, А. Ахматова, М. Цветаева; concept, linguocultural dominant idea, semantics, water, elements, sacred, poetry, personal style, A. Akhmatova, M. Tsvetaeva.
Subjects: Linguistics
Divisions: Departments > Department of Language Training
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 16 Jun 2022 09:18
Last Modified: 16 Jun 2022 09:24
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7631

Actions (login required)

View Item View Item