Research of the teaching efficiency the section “Thermal trauma” using interactive technologies

Kryshen, V. and Trofimov, N. and Nor, N. and Guzenko, B. and Makarenko, A. (2022) Research of the teaching efficiency the section “Thermal trauma” using interactive technologies. Georgian Medical News = Медицинские новости Грузии, No 1 (322). pp. 170-174. ISSN 1512-0112

[img] Text
RESEARCH OF THE TEACHING EFFICIENCY THE SECTION THERMAL TRAUMA USING INTERACTIVE TECHNOLOGIES (.pdf

Download (703kB)
Official URL: http://www.geomednews.com/

Abstract

The goal of research is the formation of educational community of students who have been certain skills and ready to acquire new knowledge in the process of communicating with each other, joint cognitive activity through the use of interactive technologies - the method of cooperative groups. This method is used to search for common features in different schemes of medical care for patients with burns. The study involved 8 student groups of the 3rd year of the Faculty of Medicine, State Medical University, Dnipro. The total number is 79 students aged 20-21 years, of which 26 are men and 53 are women. The lesson was divided into three stages. At first stage teacher divided the students into four groups and gave an assignment to each group. On second one, each group announced the result and presented it in a unified form. After discussion the exact decision was made regarding the general features of first aid, treatment and creation of an algorithm of actions. At third stage the groups exchanged the results of previous clinical experience, summing up and solving situational tasks an third-level tests. The teacher assessed each student according to the developed assessment criteria (on a five-point system). Each grade consisted of the sum of points of correct answers obtained when solving complex situational tasks (tests) - the maximum number of points = 80% of the total grade. Also students have got bonuses for leadership qualities (5 points); sociability (5 points); oratory (5 points); ability to defend convincingly their point of view (5 points); teaming work (5 points). Each student could receive maximum of 100 points. When processing results of study, the methods of descriptive analysis were used to calculate the mean values and standard deviation of trust-distrust indicators, correlation-regression analysis of them. The method of cooperative groups allows to increase the students motivation for learning, determines more effective and deep assimilation of the material, develops clinical thinking capacity and sense of need for collective cooperation with responsibility and promotion in favor of personal future doctor qualities. Цель исследования - формирование учебного сообщества студентов, обладающих определенными навыками и готовых получать новые знания в процессе общения друг с другом, совместной познавательной деятельности путем применения интерактивных технологий – метода кооперативного обучения. Метод кооперативного обучения используется для поиска общих черт при разных схемах оказания медицинской помощи больным с термической травмой. В исследовании приняли участие 8 студенческих групп III курса медицинского факультета Днепровского государственного медицинского университета. Общее количество - 79 студентов, возраст - 20-21 год, 26 мужчин и 53 женщины. Занятие распределено на три этапа: на первом этапе студенты разделены на три группы и каждая группа получила задание. На втором этапе каждая группа оглашала результат и представляла его в виде унифицированной формы. После обсуждения принималось решение, касающееся общих черт оказания первой медицинской помощи, лечения и создания алгоритма действий. На третьем этапе между группами происходил обмен результатами предыдущего клинического опыта, подведение итогов, решение ситуационных задач и тестов третьего уровня. Преподаватель оценивал каждого студента по выработанным критериям оценки по пятибалльной системе. Каждая оценка состояла из суммы баллов верных ответов, полученных при решении сложных ситуационных задач (тестов) – максимальное количество баллов = 80% общей оценки. Студенты также получали бонусы за качества лидера (5 баллов); коммуникабельность (5 баллов); ораторское искусство (5 баллов); умение отстаивать свою точку зрения (5 баллов) и умение работы в группе (5 баллов). Каждый студент мог максимально получить 100 баллов. При обработке результатов исследования использованы методы дескриптивного анализа при расчете средних значений и стандартного отклонения по показателям доверия-недоверия, корреляционно-регрессионный анализ показателей доверия-недоверия. Метод кооперативного обучения позволяет повысить мотивацию учащихся к процессу обучения, способствует более эффективному и глубокому усвоению материала, формирует клиническое мышление, развивает чувство потребности в коллективном сотрудничестве и ответственности, благоприятствует развитию личностных качеств будущего врача.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: thermal trauma, interactive teaching methods, cooperative group, compatibility, personality.
Subjects: General surgery
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Surgery №3 traumatology and orthopedics FPE
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 13 Oct 2022 10:44
Last Modified: 13 Oct 2022 10:44
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7865

Actions (login required)

View Item View Item