Experience of organizing training on motivative counseling for primary care physicians

Vysochyna, I.L. and Bashkirova, N.S. and Kramarchuk, V.V. (2022) Experience of organizing training on motivative counseling for primary care physicians. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія « Медицина), № 7 (12). pp. 55-62. ISSN 2786-4952 (Online)

[img] Text
EXPERI~1.PDF

Download (209kB)
Official URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/index

Abstract

In the modern model of training medical students, the leading role belongs to the formation of standardized skills, which are practiced according to unified algorithms, i.e. - hard skills. The advantage of this approach is the ability to test and control acquired skills and knowledge. However, further training of physicians cannot be rigidly tied to soulless algorithms and requires improved communication skills, especially in family medicine. After all, it is the primary level of medical care based on trusting and long-term relationships with the patient, establishing stable, healthy communication. In preventive medicine, you can often hear about compliance, although in the literal sense it is only a direct implementation of the patient's instructions. In recent years, more and more attention has been paid to the doctor's ability to motivate the patient to make lifestyle changes in order to maintain and strengthen the health of community members. At present, it is impossible to imagine a family doctor who does not use motivational counseling in his daily practice. At this stage, some doctors experience some gaps in their training and want to improve their communication skills (so-called soft skills). Motivational counseling trainings are constantly held at the Department of Family Medicine FPE of Dnipro State Medical University. The article describes the experience of teaching this topic to primary care physicians and confirms the effectiveness of our approach. The four-day intensive training allows you to immediately practice the acquired knowledge in a safe environment among your colleagues and clearly see its effectiveness. The participatory approach helps to attract invaluable experience of participants to solve clinical cases and situational problems. Based on Bloom's taxonomy of educational goals, our training provides a clear pursuit of the goal and consistent assimilation of the material to the highest level - the synthesis of new ideas. Thus, we managed to create a quality educational product for the formation of the necessary competencies in the communicative field of "patient-doctor", taking into account ethical and deontological professional principles. В сучасній моделі підготовки студентів-медиків провідна роль належить формуванню стандартизованих навичок, які відпрацьовуються згідно уніфікованих алгоритмів, тобто - hard skills. Перевагою такою підходу залишається можливість перевірки та контролю напрацьованих навиків та знань. Проте подальша підготовка лікаря не може бути жорстко прив’язаною до бездушних алгоритмів та потребує вдосконалення комунікативних здібностей, особливо це важливо в сімейній медицині. Адже саме первинна ланка медичної допомоги заснована на довірливих та тривалих взаємовідносинах з пацієнтом, налагодженні стабільної, здорової комунікації. В профілактичній медицині дуже часто можна почути про комплаєнс, хоча в прямому розумінні це лише безпосереднє виконання пацієнтом вказівок лікаря. Останніми роками, все більше уваги приділяється вмінню лікаря мотивувати пацієнта до змін образу життя задля збереження та зміцнення здоров’я членів громади. Наразі неможливо собі уявити сімейного лікаря, який не використовує в своїй повсякденній практиці мотиваційне консультування. На цьому етапі деякі лікарі відчувають певні пробіли в своїй професійній підготовці та бажають покращити свої навички спілкування (так звані - м’які навички). На кафедрі сімейної медицини Дніпровського державного медичного університету постійно проводяться тренінги з мотиваційного консультування. В статті описано досвід викладання цієї теми для лікарів первинної ланки медичної допомоги та приводиться підтвердження ефективності напрацьованого нами підходу. Чотириденний інтенсивний тренінг дає змогу відразу відпрацьовувати набуті знання в безпечному середовищі серед своїх колег та наочно переконатись в його ефективності. Партисипативний підхід допомагає залучати безцінний досвід учасників для вирішення клінічних кейсів та ситуаційних завдань. Базуючись на Блумівській таксономії освітніх цілей, наш тренінг забезпечує чітке слідування поставленій меті та послідовне засвоєння матеріалу аж до найвищого рівня – синтезу нових ідей. Таким чином, нам вдалося створити якісний навчальний продукт задля формування необхідних компетенцій в комунікативному полі «пацієнт-лікар» з урахуванням етичних принципів та деонтологічних професійних засад.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: motivational counseling, soft skills, training, primary health care; мотиваційне консультування, м’які навички, тренінг, первинна медична допомога
Subjects: Family Medicine
Postgraduate education
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Family Medicine FPE
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 01 Feb 2023 14:12
Last Modified: 01 Feb 2023 14:12
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/8123

Actions (login required)

View Item View Item