Анотація
Ефективне спрямовуюче керівництво, яке є однією із найважливіших функцій системи охорони здоров’я (ОЗ), неможливо без дієвого лідерства.
Мета дослідження. Дослідити самосприйняття свого стилю управління серед керівних медичних кадрів та студентів-медиків для визначення підходів щодо їх оптимізації у напрямку підвищення особистісної та професійної ефективності.
Матеріали і методи. Проведене дослідження серед 76 керівників різних рівнів управління закладів охорони здоров’я Дніпропетровської області (основна група) та 74 студентів-медиків старших курсів (група порівняння). Використовувалася методика розроблена та апробована фахівцями ВООЗ у відповідному навчальному модулі з лідерства та стратегічного управління для боротьби з туберкульозом. Для збору інформації та для отримання результатів респондентами було створено спеціальний сайт https://leader-style.herokuapp.com. Результати аналізувалися із використанням загальноприйнятих статистичних підходів із використанням програмного забезпечення Jupyter Notebook software (https://jupyter.org/install).
Результати. Серед домінуючих управлінських стилів керівників різного рівня у порядку убування зустрічалися: стиль вирішення проблем, підтримуючий, гнучкий та новаторський. Серед студентів медиків у частоті стилів спостерігають подібні закономірності але із статистично суттєво меншою частотою (р<0,05) зустрічаються підтримуючий стиль та стиль вирішення проблем. Щодо ефективності застосування управлінських функцій, то розбіжностей між групами не виявлено між регулюючою та реагуючою функціями, тоді як інші мають більший ступінь ефективності у організаторів ОЗ. Керівниками найбільш ефективно використовується функція управління роботою, креативна та виховна, найменш ефективно – регулювання та пристосовування.
Висновки. Формування лідерського потенціалу серед студентів медиків, дозволить у майбутньому підвищити ефективність прояву управлінських функцій організаторів ОЗ. Визначення провідних управлінських стилів та подальше формування необхідних навичок у керівників є провідним шляхом удосконалення їх діяльності.
Посилання
Kryachkova, L.V. (2016). Puti obespecheniya otzyvchyvosti systemy zdravookhraneniya k trebovanniyam, predyavlyaemym naselenyem (na primere Ukrainy) [Ways to providing system of health system’s responsiveness to population requirements (for example of Ukraine)]. Medical science notebooks. Of the Warsaw University Maria Skłodowskiej-Curie, 1(5), 137-157.
Bass B.M., Bass R. (2008) The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. 4th ed. NewYork : Free Press, 1296 р.
Castillo, A., Padilla, M., & Hernández, D. G. (2021). Self-evaluation and evaluation of nursing leaders' Leadership Styles. Revista latino-americana de enfermagem, 29, e3393. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3435.3393
de Vries R. E. (2018). Three Nightmare Traits in Leaders. Frontiers in psychology, 9, 871. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00871.
Frich, J. C., Brewster, A. L., Cherlin, E. J., & Bradley, E. H. (2015). Leadership development programs for physicians: a systematic review. Journal of general internal medicine, 30(5), 656–674. https://doi.org/10.1007/s11606-014-3141-1
Moilanen, T., Leino-Kilpi, H., Kuusisto, H., Rautava, P., Seppänen, L., Siekkinen, M., Sulosaari, V., Vahlberg, T. and Stolt, M. (2020). Leadership and administrative support for interprofessional collaboration in a cancer center.. Journal of Health Organization and Management, 34(7), 765-774. https://doi.org/10.1108/JHOM-01-2020-0007.
Portney, D. S., VonAchen, P., Standiford, T., Carey, M. R., Vu, J., Kirst, N., & Zink, B. (2019). Medical Student Consulting: Providing Students Leadership and Business Opportunities While Positively Impacting the Community. MedEdPORTAL : the journal of teaching and learning resources, 15, 10838. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.10838.
Sabbah, I. M., Ibrahim, T. T., Khamis, R. H., Bakhour, H. A., Sabbah, S. M., Droubi, N. S., & Sabbah, H. M. (2020). The association of leadership styles and nurses well-being: a cross-sectional study in healthcare settings. The Pan African medical journal, 36, 328. https://doi.org/10.11604/pamj.2020.36.328.19720.
Varpio L., Teunissen P. Leadership in interprofessional healthcare teams: Empowering knotworking with followership (2021). Med Teach, 43, 1, 32-37. doi: 10.1080/0142159X.2020.1791318.
Williams, N. J., Wolk, C. B., Becker-Haimes, E. M., & Beidas, R. S. (2020). Testing a theory of strategic implementation leadership, implementation climate, and clinicians' use of evidence-based practice: a 5-year panel analysis. Implementation science : IS, 15(1), 10. https://doi.org/10.1186/s13012-020-0970-7
World Health Organization. Leadership and strategic management for TB control managers, Module 2 - Managerial styles (2008). WHO: Regional Office for South-East Asia, 20. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/205407/B2366.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.