Новицька-Усенко, Л. and Кравець, О. and Єхалов, В. and Минка, Н. (2025) Показники професійної життєстійкості здобувачів освіти за фахом «Анестезіологія та інтенсивна терапія» в залежності від рівня навчання. International Science Journal of Education & Linguistics, 4 (2). pp. 80-90. ISSN 2720-684X
![]() |
Text
Показникиj.isjel.20250402.07.pdf Download (277kB) |
Abstract
В нинішній час здатність людини до психічного відновлення являє собою серйозну соціальну і медичну проблему, яка спричинена військово-політичними конфліктами, пандемією та повномасштабними військовими діями. Психологічна врівноваженість здобувачів медичної освіти на різних рівнях відіграє неабияку роль в злагодженості роботи лікувально- діагностичних установ. Проведене дослідження професійної життєстійкості в 67 студентів старших курсів, 104 інтернів та 98 практичних лікарів за фахом «Анестезіологія та інтенсивна терапія» шляхом анонімного опитування за анкетою "2021-б". На всіх рівнях здобуття освіти за спеціальністю «Анестезіологія та інтенсивна терапія» за всіма показниками, окрім емоційного компоненту, респонденти продемонстрували рівень вищий ніж в пересічного населення. За мотиваційним, соціальним та професійним компонентами підвищення показників залежало від особистої відповідальності та досвіду фахівців. Емоційний компонент в спеціалістів з набутими досвідом та відповідальністю знижувався, але не досягав низького значення, оскільки це б означало втрату фахівцем деонтологічних основ. Не зважаючи на те, що в здобувачів освіти за спеціальністю «Анестезіологія та інтенсивна терапія» достатній рівень професійної життєстійкості, вони все одно вимагають певної психологічної підтримки. At present, a person's ability to mentally recover is a serious social and medical problem caused by military-political conflicts, a pandemic, and full-scale military operations. The psychological balance of medical education students at different levels plays a significant role in the coordination of the work of medical and diagnostic institutions. A study of professional resilience was conducted in 67 senior students, 104 interns, and 98 practicing doctors in the specialty "Anesthesiology and Intensive Care" by anonymous survey using the "2021-b" questionnaire. At all levels of education in the specialty "Anesthesiology and Intensive Care", respondents demonstrated a level higher than that of the average population in all indicators, except for the emotional component. In terms of motivational, social, and professional components, the increase in indicators depended on the personal responsibility and experience of specialists. The emotional component in specialists with acquired experience and responsibility decreased, but did not reach a low value, since this would mean the loss of the deontological foundations by the specialist. Despite the fact that the students of the specialty "Anesthesiology and Intensive Care" have a sufficient level of professional resilience, they still require some psychological support.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | https://doi.org/10.46299/j.isjel.20250402.07 |
Uncontrolled Keywords: | анестезіологія, інтенсивна терапія, професійна життєстійкість, студенти, інтерни, лікарі. anesthesiology, intensive care, professional resilience, students, interns, doctors. |
Subjects: | Medicine. Education |
Divisions: | Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:59 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 09:59 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/9467 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |