Khaniukov, O.O. and Sapozhnychenko, L.V. and Smolyanova, O.V. (2020) Research competency at the undergraduate level of higher education. Медична освіта, 1. pp. 36-40. ISSN 1681-2751
Text
Медична освіта, 1_2020 Research competency at the undergraduate level of higher education.pdf Download (262kB) |
Abstract
Метою роботи є обґрунтування виділення окремого поняття «дослідницька компетентність» та висвітлення шляхів формування дослідницької компетентності у студентів закладу вищої медичної освіти на прикладі роботи студентського наукового товариства на базі кафедри внутрішньої медицини 3 Державного закладу «Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров’я України». У статті на основі існуючого законодавства України та вимог сьогодення обґрунтовано необхідність імплементації дослідницької компетентності у навчання студентів закладу вищої медичної освіти. З позицій власного досвіду та даних літератури наведено бажані цілі навчання з урахуванням можливості засвоєння «дослідницької компетенції». Проаналізовано роботу студентського наукового товариства (СНТ) клінічної кафедри, як один із можливих шляхів набуття дослідницької компетентності. Наведено аспекти роботи студентів у СНТ, які сприяють набуттю бажаної компетентності, а також ті, які можуть перешкоджати оволодінню нею. Дослідницька робота – це потужний поштовх до мотивації навчатися, оскільки спрямовує студентів на науковий пошук. Під час відвідування СНТ студенти розвивають навички літературного пошуку, критичного засвоєння інформації та оцінки існуючої первинної дослідницької літератури; формулювання наукової проблеми, що потребує вирішення; розробки та використання відповідних методів дослідження, що допоможе у вирішенні цієї проблеми; розуміння статистики та обробки даних із наступним представленням їх до літературних наукових джерел. Робота в СНТ виховує та формує професіонально необхідні якості, включаючи командну роботу, можливості управління часом та навантаженнями, розуміння медичної етики та ряд комунікативних навичок, що сприяє випускникам бути більш конкурентоспроможними на сучасному ринку праці. На сьогодні робота в СНТ залишається одним із оптимальних існуючих варіантів впровадження дослідницької компетентності у процес навчання магістрів медичного профілю, але він не забезпечує повне охоплення усіх здобувачів вищої освіти, як того вимагає закон України. The aim of the article is to provide a justi cation for the introduction of “research competency” concept and to describe the ways of its formation among students of higher medical institution, based on the experience of the Students' Scienti c Society (SSS) work at the Department of Internal Medicine 3 of State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”. The need to implement the research competency in the medical students training is substantiated in this article on the base of current legislation of Ukraine and today's requirements. A SSS work at a clinical department is analysed as one of the possible ways of the research competency acquisition, with the aspects that contributes to the development of the desired skills as well as those that may impede its mastery. Research work is a powerful impetus to the motivation to learn, as it directs students to scienti c research. During working at SSS, students learn how to make a literary search, critically assimilate and assess of primary research literature and formulate a scienti c problem, which require solution. At next step, they choose and apply the appropriate research methods that could be used in solving this problem. And nally, participants comprehend the statistics and process the obtained data followed by their scienti c papers presentation in literary scienti c sources or conferences. The work at SSS helps graduates be more competitive in today's job market as it brings up and cultivates professionally required qualities, including teamwork, ability to manage time and workload properly, an understanding of medical ethics and a range of communication skills. Currently, working in a SSS remains one of the best available options for introduction of the research competency in the training of the medical students, but it does not provide complete involvement of all undergraduate students, as required by the law of Ukraine.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI 10.11603/me.2414-5998.2020.1.10800 |
Uncontrolled Keywords: | дослідницька компетентність; студентське наукове товариство; вища медична освіта; дослідницькі навички; research competency; Students’ Scienti c Society; higher medical education; research skills. |
Subjects: | Medicine. Education |
Divisions: | Departments > Department of Internal Medicine 3 (formerly - hospital therapy 2) |
Depositing User: | Оксана Мажуга |
Date Deposited: | 12 Jan 2021 09:48 |
Last Modified: | 12 Jan 2021 09:48 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/6152 |
Actions (login required)
View Item |