Комунікативна та конфліктна компетентність лікарів-інтернів за фахом "Нервові хвороби"

Дзяк, Л.А. and Єхалов, В.В. and Сірко, А.Г. and Мізякіна, К.В. (2021) Комунікативна та конфліктна компетентність лікарів-інтернів за фахом "Нервові хвороби". Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Т. 21 (Вип. 2). pp. 182-185. ISSN 2077-1096 (print), 2077-1126 (online)

[img] Text
459-Текст статті-893-1-10-20210617.pdf

Download (379kB)
Official URL: https://visnyk-umsa.com.ua/index.php/journal

Abstract

Відомо, що гарні відносини між лікарем і пацієнтом – найважливіша умова швидкого одужання. Адже позитивний настрій впливає на результат не менше ніж досвід фахівця. Підвищення знань лікаря про комунікацію та її завдання, знайомство з методами та тактиками комунікативної корекції для виправлення складної суперечливої ситуації є нагальною потребою сьогодення. Метою дослідження було: визначення рівня комунікативної та конфліктної компетентності лікарів-інтернів за напрямком "Лікувальна справа", за взірець яких ми обрали молодих колег за фахом "Нервові хвороби". Анонімно було проанкетовано 50 лікарів-інтернів 1-го року навчання за спеціальністю "Нервові хвороби" та проведено аналіз емпіричних даних, отриманих за допомогою методики К. Томаса, яка адаптована Н.В. Гришиною, діагностування схильності особистості до конфліктної поведінки. Проведене дослідження показників конфліктності у сучасних лікарів-інтернів показало досить низький рівень цього показника за рахунок дефіциту схильності до співпраці, яка і є продуктивною поведінкою в конфліктній ситуації. Сучасний стан обговорюваного питання вимагає пошуку нових шляхів корекції основ соціальної поведінки майбутніх практичних лікарів. Известно, что хорошие отношения между врачом и пациентом являются важнейшим условием скорейшего выздоровления. Ведь позитивный настрой влияет на результат лечения не менее, чем опыт специалиста. Повышение знаний врача о коммуникации и ее задачах, знакомство с методами и тактиками коммуникативной коррекции для исправления сложной противоречивой ситуации, представляется насущной необходимостью сегодняшнего дня. Интерны по специальности "Лечебное дело" являются профессиональной средой, которая находится на границе между студентами и врачами практической медицины, а по образовательным характеристикам – между педагогическими и андрагогическими субъектами обучения. Целью исследования было определение уровня коммуникативной и конфликтной компетентности врачей-интернов по специальности "Лечебное дело", как образец которых мы выбрали молодых коллег по специальности "Нервные болезни". Анонимно было проанкетировано 50 врачей-интернов 1 года обучения по специальности "Нервные болезни" и проведен анализ эмпирических данных, полученных с помощью методики К. Томаса, которая адаптирована Н.В. Гришиной, диагностирования склонности личности к конфликтному поведению. Проведенное исследование показателей конфликтности у современных врачей-интернов показало достаточно низкий уровень этого показателя за счет дефицита склонности к сотрудничеству, которая и является продуктивным поведением в конфликтной ситуации. В сложившейся ситуации важное значение имеет мотивация молодых коллег к освоению не только профессиональных знаний, но и основ поведения в социуме, что должно быть донесено до сознания студентов еще на начальных курсах обучения. Современное состояние обсуждаемого вопроса требует поиска новых путей коррекции основ социального поведения будущих практических врачей. Key words: The proper doctor-patient relationship has been proved to be essential prerequisite for rapid recovery. Positive attitude can contribute to positive therapeutic outcomes no less than the expert experience. Today, medical practitioners are experiencing a pressing need to boost communication skills and to master methods and tactics of communicative correction to deal with complex controversial issues. The medical interns who specialize in General Medicine constitutes a professional environment are at the cross-section between students and medical practitioners and, in terms of educational characteristics, between the pedagogical and andragogical educational subjects. The aim of this study is to assess the levels of communicative and conflict-resolving competences in medical interns specializing in nervous diseases. We carried out anonymous questionnaire survey of 50 medical interns (1 year of the internship) by using the Thomas’ method then adapted by N.V. Grishina in order to reveal the individuals with personal traits to uncooperative behaviour and analyzed the empirical data obtained. The study of the uncooperative behaviour indicators in young physicians has shown rather low values due to the deficient propensity to cooperate that is productive behaviour in a situation of conflict resolution. The results of the study point out that it is essential to motivate newly qualified medical doctors not only to obtain professional knowledge, but also to develop the relevant effective behavioural patterns; moreover, principles of effective communication strategies, tactics and techniques should be a component of training process on regular basis to foster the skills for effective health communication intervention. These issues require searching for new ways to correct the social behaviour foundations in medical practice.

Item Type: Article
Additional Information: DOI 10.31718/2077-1096.21.2.182
Uncontrolled Keywords: комунікативна та конфліктна компетентність, комунікативна корекція; комуникативная и конфликтная компетентность, комуникативная корекция; communicative and conflict-resolving competence, communicative correction.
Subjects: Medical psychology
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE
Faculty of Postgraduate Education > Department of Neurology and Neurosurgery FPE
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 03 Aug 2021 12:48
Last Modified: 14 Oct 2022 11:29
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/6764

Actions (login required)

View Item View Item