Щодо проблем постдипломного освітнього процесу за спеціальністю загальна практика - сімейна медицина

Ніколаєнко-Камишова, Т.П. (2024) Щодо проблем постдипломного освітнього процесу за спеціальністю загальна практика - сімейна медицина. «Перспективи та інновації науки» (Рубрика «Медицина»), 45 (11). pp. 690-699. ISSN 2786-4952 Online

[img] Text
ЩОДО ПРОБЛЕМ ПОСТДИПЛОМНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ.pdf

Download (240kB)
Official URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/issue/view...

Abstract

Державна політика України спрямована на удосконалення якості вищої школитаінтеграцію її у міжнародну систему освіти. Суттєвих змін потребує медична освіта на рівні післядипломного удосконалення до відповідності професіональної компетннції лікарів. Адміністративні важелі стимулюють спеціалістів медичної сфери налаштовуватись на сучасні методи активного навчаня, враховуючи фактори конкурентноспроможності та еконо-мічнихперспектив. У складних клінічних ситуаціях, особливо при комор-бідних станах, виникає необхідність консультування на вторинному та третинному рівнях з вирішенням питань необхідності додаткового обстеження та можливості госпіталізації. Застосування принципів активного навчання згідно практики Prolect-based learning=Case-based learning - Team-basedlearning-Problem-based learningвідповідає найбільш раціональному підходу для удосконалення фахіфців медичної сфери на постдиплоиному рівні. Вci икладачі клінічних кафедр вищих навчальних медичних закладів мають лікарську кваліфікацію, активно залучаються до сучасних освітніх програм, виконуючи водночас ролі здобувача освіти і викладача. Відповід-ність кваліфікаційному статусу оцінюється за результатами звітів увигляді портфоліо, що надаються до атестаційних комісій для присвоєння чи підтверд-ження кваліфікаційної категорії з визначенням науково-освітянського щоріч-ного рейтингу у вищому медичному навчальному закладі. Оцінка компетент-ності та можливостей самоудосконалення потребує заохочення та ініціатив-ності членів медичної спільноти для досяжнення високого рівня професіона-лізму. Згідно положенням державної національної програми «Освіта. Україна ХХІ століття» , що грунтується на міжнародній системі стандартів, наголошені концепції до запровадження і модернізування освітніх програм навчально-виховного процесу, педагогічних технологій та науково-методичних досяг-нень . Національні стандарти освіти ґрунтуютьмя наміжнародній системістандартів і потребують створення системи безперервного навчання висо кого освітнього рівня з формуванням професіональних якостей лікаря. Натепер, при значних міграційних змінах та проблемах у фапмацевтичній галузі важливу роль відіграють сімейні лікарі, професійний рівень яких повинен охоплювати всі медико-соціальні проблеми задекларованих пацієнтів згідно принципам ІСРС. Коморбідність/поліморбідність та їх ускладнення потребують швидкого ореєнтування з можливістю визначення подальшого скерування консультування, обстеження та, за необхіднісью, профільної госпіталізації Мета:Визначити раціональність впровадження методів активного навчання в процесі безперервного професійного розвитку у постдипломному освітньому процесі лікарів за спеціальністю загальна практика-сімейна медицина.Матеріали та методи: На базі кафедри сімейної медицини ФПО проводились тренінги та фахові школи, зокрема з розглядання клініко-гематологічних проблем (по 4 на рік) для лікарів сімейної медицини у навеликих групах - по 8-10 чоловік з оцінкою знань вхідного контролю та після навчання. Упродовж циклу застосовувалися принципи проведення активного навчання з послідовним ускладненням завдань згідно практики Prolect-basedlearning=Case-based learning - Team-based learning-Problem-based learning. Результати:Всі лікарі, що навчалися на тренінгах та фахових школах мали бажання удосконалити свої знання з визначенням конкретних аспектів; на кожному занятті розглядались клінічні випадки у вигляді кейс-задач та безпосереднього консультування хворих у стаціонарі.Більшість курсантів легко вирішували проблеми Prolect-basedlearning=Case-based learning - Team-based learning. Значні складнощі виникали при розборі Problem-based learning, саме цей розділ потребував освідченості та вміння обирати найбільш оптимальні варіанти вирішення. Цікаво, що лікарі з навеликим стажем роботи швидше ореєнтувалися в визначенні необхідних варіантів обстеження, а лікарі з великим клінічним досвідом розмірковували, призначаючи контрольні огляди пацієнтів. Обговорення:При успішному вирішенні більшості клінічних ситуацій в процесі навчання. найбільш складним є Problem-based learning(проблемно-ореєнтоване навчання) - вирішення реальних складних проблем,що відповідає поняттю«системи якості» у наданні вищої освіти; Лікар повинен самостійно навчатися в умовах безперервної освітизі складанням тестових завдань, що до отримання балів БПР. Такий принцип навчання слід застосовувати при проведенні майстер-класів освідченими спеціалістами, де викладач - фасилітатор повинен постійно упродовж всього циклу навчання скеровувати дії курсантів. Це тпотребує відповідноїкомпетентності при викладанні і презентуванні матеріалу та вирішення клінічних ситуацій привмінні координувати і удосконадювати пізнавальний процес. Публікаціі статей у фахових виданнях з описанням клінічних випадків з поясненням механізмів розвитку патологічних станів надає можливість подальшого самоудоскона-лення та обміну досвідом з колегами.Відповідність категорії “професійна компетентність” передбачає обізна-ність та впровадження сучасних методів активного самостійного навчання лікарями у весь постдипломний період своєї професійної діяльності. Викладачі клінічних кафедр вищих медичних навчальних закладів, також, повинні удосконалювати свій професійний та науковий рівень з вивченням та застосуванням відповідних настанов, шодо професійної та наукової компе-тенції. Впровадження активних методів навчання у послідовності Prolect-based learning(Проектно-ореєнтоапне навчання),Case-based learning(Випадок-ореєнтоване навчання),Team-based learning(Командно-ореєнтоване навчання). Problem-based learning(проблемно-ореєнтоване навчання) є найбільш раціональним для здобувачів післядипломної медичноїосвіти. За можливе - щодо оцінювання професійної компетентності застосування відповідних критеріїв при присвоєнні та підтвердженні атестаційної категорії.

Item Type: Article
Additional Information: DOI: 10.52058/2786-4952-2024-11(45)-690-699
Uncontrolled Keywords: післядипломна освіта, лікарі загальної практики сімейної медицини, активні форми навчання, безперервний професійний розвиток, професійна компетентність, викладачі клінічних кафедр
Subjects: Medicine. Education
Divisions: Departments > Department of Internal Medicine
Depositing User: Аліна Чеботарьова
Date Deposited: 20 Dec 2024 12:00
Last Modified: 20 Dec 2024 12:00
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/9247

Actions (login required)

View Item View Item