Обґрунтування диференційованого підходу на заняттях із фізичного виховання студентів із гіпермобільністю суглобів

Неханевич, Олег and Бакурідзе-Маніна, Викторія and Канюка, Євген and Радзецький, Максим and Черниш, Віктор (2020) Обґрунтування диференційованого підходу на заняттях із фізичного виховання студентів із гіпермобільністю суглобів. Спортивний вісник Придніпров’я, № 1. pp. 352-359. ISSN 2071-1476 (Print), 2071-1506 (Online)

[img] Text
5. Неханевич О.Б., Бакрідзе В.Б., Канюка Є.В.-352-359.pdf

Download (281kB)
Official URL: http://infiz.dp.ua/joomla/index.php/science/sporti...

Abstract

Introduction. Experts point to a decrease in the level of health of youth with manifestations of connective tissue dysplasia. One of the most common signs of connective tissue dysplasia is joint hypermobility (JH). In the JH understands the excess of range of motion in one or several joints compared with the average norm. JH is accompanied by disharmonious changes in physical development, a decrease in functional indicators, muscle hypotension occurs, leading to frequent injuries. Therefore, it is necessary to organize the educational process in physical education, in such a way as to provide the necessary healing and educational effect in physical education classes. The research hypothesis is that the application of a differentiated approach in physical education classes will help to increase the effectiveness of the educational process and improve the physical condition of female students with different levels of severity of joint hypermobility. The purpose of the study: substantiate a differentiated approach in the physical education of female students with hypermobility of joints to improve their physical condition. Materials and methods: analysis of literary sources, questionnaires, anthropometry, methods for studying the functional state of the body and assessing physical health, performance assessment, pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The research involved 155 students aged 17-20 years, who studied at the State Institution "Dnepropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine." Results: The results of the study indicate a positive effect of a differentiated approach in physical education classes on the physical condition of female students with hypermobility of the joints. This gives grounds to recommend it for practical use in the process of physical education of university students. Conclusions. 1. The use of a differentiated approach in physical education classes in accordance with the functional capabilities of students with different levels of joint hypermobility contributed to improved results in cardiovascular and respiratory systems, dynamometry of the right hand, back muscle strength (p <0.05). 2. The number of female students who have a low level of somatic health has decreased and an increase in performance and adaptive capacity has been established, and physical fitness has been promoted. Вступ. Фахівці вказують на зниження рівня здоров’я молоді із проявами дисплазії сполучної тканини (ДСТ). Однією з найбільш розповсюджених ознак ДСТ є гіпермобільність суглобів (ГМС). Під ГМС розуміють перевищення обсягу рухів в одному або декількох суглобах, порівняно із середньостатистичною нормою. ГМС супроводжується дисгармонійними змінами у фізичному розвитку, зниженням функціональних показників, зустрічається м'язова гіпотонія, що призводять до частих травм. Тому, потрібно організовувати навчальний процес з фізичного виховання, таким чином, щоб забезпечити необхідний оздоровчий і навчальний ефект на заняттях з фізичного виховання. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що застосування диференційованого підходу на заняттях із фізичного виховання, буде сприяти підвищенню ефективності навчального процесу та покращенню фізичного стану студенток із різним рівнем вираженості гіпермобільності суглобів. Мета дослідження: обґрунтувати диференційований підхід у фізичному вихованні студенток із гіпермобільністю суглобів для покращення їхнього фізичного стану. Матеріал і методи: аналіз літературних джерел, анкетування, антропометрія, методи дослідження функціонального стану організму та оцінки фізичного здоров’я, оцінка роботоздатності, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. В дослідженнях брали участь 155 студенток віком 17-20 років, які навчалися у ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України». Результати: Результати дослідження свідчать про позитивний вплив диференційованого підходу на заняттях із фізичного виховання на фізичний стан студенток із гіпермобільністю суглобів. Це дає підставу рекомендувати його для практичного використання у процесі фізичного виховання студентів закладів вищої освіти. Висновки. 1. Використання диференційованого підходу на заняттях із фізичного виховання відповідно функціональним можливостям студенток із різним рівнем ГМС сприяло покращенню результатів у показниках серцево-судинної та дихальної систем, динамометрії правої кисті, станової сили м’язів спини (р<0,05). 2. Зменшилась кількість студенток, які мають низький рівень соматичного здоров’я та встановлено підвищення показників робото здатності та адаптаційного потенціалу, сприяло підвищенню фізичної підготовленості.

Item Type: Article
Additional Information: DOI: 10.32540/2071-1476-2019-1-352
Uncontrolled Keywords: physical condition, female students, hypermobility of joints, physical education; фізичний стан, студентки, гіпермобільність суглобів, фізичне виховання; физическое состояние, студентки, гипермобильность суставов, физическое воспитание.
Subjects: Physical education
Divisions: Departments > Department of Physical Rehabilitation, Sports Medicine and valeologii
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 01 Feb 2021 09:32
Last Modified: 01 Feb 2021 09:34
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/6215

Actions (login required)

View Item View Item