Особливості професійного самовизначення старшокласників на сучасному етапі

Ревенко, Г.О. and Шостакович-Корецька, Л.Р. and Маврутенков, В.В. and Будаєва, І.В. and Галущенко, С.А. and Ковальова, Т.М. and Жуковцова, А.Г. and Свєшнікова, О.Л. (2015) Особливості професійного самовизначення старшокласників на сучасному етапі. Медичні перспективи, Т. ХХ (№ 3). pp. 139-143.

[img] Text
ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ (пдф).pdf

Download (399kB)

Abstract

Целью работы был анализ мотивационных аспектов профессиональной ориентации старшеклассников. Показано, что эмоциональная направленность современной молодежи имеет прагматичный характер: материальное и личное благополучне, возможность выжить в современном социуме, выгодное трудоустройство, найти обеспеченного спутника жизни, „завести хороших спонсоров”, „иметь богатых покровителей”, „избежать службы в армии”. Не ценятся гражданские устремления („служение” людям, обществу, государству). Отсутствие достаточно глубокой профессиональной направленности у выпускников не исключает возможности ее формирования во время обучения в институте. Поэтому задача школы (семьи и общества) состоит в том, чтобы выбор профессии являлся логическим следствием постепенного повышения уровня профессиональной направленности. Чтобы решить эти проблемы, необходимо, в первую очередь, проводить систематизированную профориентационную работу в школах, начиная постепенно вводить детей в мир профессий со средних классов. The aim of the work was assaying motivational aspects of senior pupils’s vocational counseling. Today the emotional focus of young people is pragmatic. There are material and personal well-being, the ability to survive in modern society, favorable employment, finding well-of life partner, "finding good sponsors," "to have rich patron", "avoiding military conscription". Civil inspirations such as service to the motherland and society aren’t appreciated. The lack of sufficiently deep professional orientation of graduates does not preclude its formation during institute training. Therefore, the task of the school (family and community) consists in choosing a profession as logical consequence of gradually increasing of professional orientation’s level. To solve these problems, first of all, it is necessary to conduct systematic vocational guidance in schools, starting gradually introduce children to the world of professions from the middle classes.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: профорієнтація, самовизначення, старшокласники, професія. профориентация, самоопределение, старшеклассники, професия. сareer guidance, self-determination, senior pupils, profession.
Subjects: Medicine. Education
Educational work
Divisions: Departments > Department of Infectious Diseases
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 24 Oct 2016 07:42
Last Modified: 24 Oct 2016 07:42
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/1105

Actions (login required)

View Item View Item