Semenova, L.S. and Klymenko, I.M. and Romanyuta, I.A. and Samoilenko, I.I. (2022) Moral education of medical students as an important component of training future doctors. Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина»), № 2 (7). pp. 59-67. ISSN 2786-4952 (Online)
Text
2_7_1-59-67.pdf Download (1MB) |
Abstract
An analysis of recent research and publications shows that reforming the National Health Service requires a change in the education system. An important area of training of modern doctors is not only the training of highly qualified and professionally competent medical workers, but also specialists with high moral qualities, able to build confidenctial relationship with patients. Therefore, the aim of the study is to develop measures on improving moral education of medical students. To develop the content of moral education of medical students using the historical method of research, the life and work of prominent professionals in the world of medical science were analyzed. Among them there were individuals whose lives and activities can be an example of high ethical standards of humanism (such as Theodore Haas, John Howard, Albert Schweizer). The life and activity of doctors and scientists who worked in our city were also analyzed, namely: - Nikolai Pirogov and his training of the Sisters of Charity, - Ivan Leshko-Popel and his selfless help to the poor, - the first rector of the Ekaterinoslav Medical Academy, Professor Vladimir Porfiriyevich Karpov and his works on ethical issues, - Professor Ivan Logvinenko and his principles of educating student youth and forming a culture of relationships among colleagues, - Professor Yakov Grigoriyevich Kovrov and his contribution to the patriotic education of youth In addition, the importance of studying the works of Anton Chekhov (born in Ekaterinoslav province) and his literary type of humanist doctor was shown. The importance of studying the humanities and language training is emphasized for the formation of the future doctor's personality. Proposed measures to improve the moral education of medical students: to create a scientific-methodical and educational center for moral education of medical students on the basis of departments of humanities, to create an electronic bank of methodical and special literature on moral education of medical students, to ensure the holding of regular seminars for teachers of moral education of medical students, to include issues of moral education of students in advanced training courses for teachers. Аналіз останніх досліджень, публікацій свідчить,що реформування Національної охорони здоров’я потребує зміни системи освіти. Важливим напрямком підготовки сучасних лікарів є не тільки навчання висококваліфікованих та професійно компетентних медичних працівників, але й спеціалістів з високими моральними якостями, спроможними будувати довірчі стосунки з пацієнтами. Тому метою дослідження є розробка заходів щодо покращення морального виховання студентів-медиків. Для розробки змісту морального виховання студентів-медиків з використанням історичного методу дослідження було проаналізовано життя та діяльність видатних професіоналів у світі медичної науки. Серед них були виділені особистості, життя та діяльність яких можуть бути прикладом високих етичних норм гуманізму (Теодор Гааз, Джон Говард, Альберт Швейцер). Також проаналізовано життя та діяльність лікарів та вчених, які працювали у нашому місті, а саме: - Микола Пирогов та його підготовка сестер милосердя, - Іван Лешко-Попель та його безкорислива допомога бідним людям, - перший ректор Катеринославської медичної академії професор Володимир Порфірійович Карпов та його праці, присвячені етичним питанням, - професор Іван Олександрович Логвіненко та його принципи виховання студентської молоді та формування культури взаємовідносин серед колег, - професор Яків Григорович Ковров та його внесок в патріотичне виховання молоді Крім того було показано значення вивчення творів Антона Чехова (народився в Катеринославській губернії) та його літературного типа лікарягуманіста. Для формування особистості майбутнього лікаря підкреслено важливе значення вивчення гуманітарних дисциплін, мовної підготовки. Запропоновані заходи, щодо покращення морального виховання студентівмедиків, а саме: створити науково-методичний та освітньо-виховний центр з морального виховання студентів-медиків на базі кафедр гуманітарних дисциплін, створити електронний банк методичної та спеціальної літератури з морального виховання студентів-медиків, забезпечити проведення регулярних семінарів для викладачів з морального виховання студентів-медиків, включати питання морального виховання студентiв до курсів підвищення кваліфікації викладачiв.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-2(7)-59-67 |
Uncontrolled Keywords: | humanism, moral education, medical students; гуманізм, моральне виховання, студенти-медики. |
Subjects: | Educational work Teaching method |
Divisions: | Departments > Department of Language Training Departments > Department of Therapeutic Stomatology Faculty of Postgraduate Education > Department of social medicine, public health and health care management |
Depositing User: | Елена Шрамко |
Date Deposited: | 28 Jun 2022 09:42 |
Last Modified: | 28 Jun 2022 09:42 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7673 |
Actions (login required)
View Item |