Колдунов, В.В. and Клопоцький, Г.А. and Козлова, Ю.В. and Канюка, Г.С. and Старушкевич, Г.Ф. (2018) Вплив психофізіологічних особливостей студентів III курсу на їх навчанння на кафедрі патологічної фізіології ДЗ "ДМА". Медичні перспективи, Т. 23 (№ 4). pp. 11-15. ISSN 2307-0404
|
Text
11-15.pdf Download (319kB) | Preview |
Abstract
The article presents the results of the individual psychophysiological features analysis of the 3-d course students of the Dentistry Faculty, who have completed studying pathological physiology. The obtained data were compared with the results of the complex exam and the results of the licensing exam STEP-1. As a result, it was found that the psychophysiological indicators of students affect on learning performance. The main psychological differences between successful and unsuccessful students are in the intellectual and emotional-will spheres. Therefore, conducting psychophysiological testing among students and familiarizing them with the results obtained makes it possible for future doctors to take into account their personal and psychophysiological characteristics not only during the training period, but also in their professional activities. Such information, on the one hand, may induce many students to work on themselves, and on the other - not to fall into illusions. Further research in this direction and carrying out correlations of the obtained results will allow to find and eliminate the causes of unsatisfactory students’ studying. Work in this direction will contribute to the development of fundamentally new teaching methods in accordance with the requirements of time and scientific-technical progress. В статье представлены результаты анализа индивидуальных психофизиологических особенностей студентов ІІІ курса стоматологического факультета, которые закончили изучение патологической физиологии. Полученные данные были сопоставлены с результатами комплексного экзамена и результатами лицензионного экзамена КРОК-1, в результате чего было установлено, что психофизиологические показатели студентов влияют на успеваемость в обучении. Основные психологические различия успевающих и неуспевающих студентов заключаются в интеллектуальной и эмоционально-волевой сферах. Поэтому проведение психофизиологического тестирования среди студентов и ознакомление их с полученными результатами дает возможность учесть будущим врачам свои личностные и психофизиологические особенности не только в период обучения, но и в профессиональной деятельности. Такая информация, с одной стороны, может побудить многих студентов работать над собой, а с другой - не впадать в иллюзии. Дальнейшие исследования в этом направлении и проведение корреляций полученных результатов позволят выяснить и ликвидировать причины неудовлетворительного обучения студентов. Работа в этом направлении будет способствовать разработке принципиально новых методик обучения в соответствии с требованиями времени и научно-технического прогресса.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | психофізіологічний стан, вища медична освіта, екзамен, патологічна фізіологія; психофизиологическое состояние, высшее медицинское образование, экзамен, патологическая физиология; psychophysiological state, higher medical education, exam, pathological physiology. |
Subjects: | Medical psychology Pathological physiology |
Divisions: | Departments > Department of Pathological Physiology |
Depositing User: | Елена Шрамко |
Date Deposited: | 13 Dec 2019 13:14 |
Last Modified: | 13 Dec 2019 13:14 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/4700 |
Actions (login required)
View Item |