Клигуненко, О.М. and Площенко, Ю.О. and Кравець, О.В. (2019) Досвід впровадження концепції безперервної медичної освіти в навчанні лікарів-анестезіологів Дніпропетровської області. Медична освіта, 4. pp. 89-92. ISSN 1681-2751
Text
ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ БЕЗПЕРЕРВНОЇ.pdf Download (131kB) |
Abstract
За останні роки істотно змінилася концепція вищої освіти, яка зараз покликана сприяти професійному та особистісному зростанню фахівця. Основна концепція безперервної медичної освіти базується на рішенні лікаря навчатися, використовувати отримані знання у практичній діяльності, а головною відмінністю безперервної медичної освіти від традиційної є проведення освітніх заходів без орієнтації на якусь навчальну програму. Кафедра анестезіології, інтенсивної терапії та медицини невідкладних станів ДЗ «ДMA МОЗУ» протягом 30 років здійснює післядипломне навчання лікарів-анестезіологів та лікарів інших спеціальностей. Необхідність організації освітніх систем, спрямованих на підвищення ефективності навчання і компетентності лікарів, аналіз власного педагогічного досвіду і сучасних тенденцій в освіті переконали нас у раціональності поєднання класичного медичного навчання та безперервної медичної освіти. Для підвищення якості та ефективності навчання ми використовуємо різні новітні методи навчання, впровадили під егідою регіональної та національної асоціації анестезіологів щомісячні навчальні курси. Проведені нами різні види навчання у концепції безперервної медичної освіти дозволили покращити якість надання медичної допомоги хворим у нашій області, поєднання нами двох освітніх систем дозволило підняти результативність навчання з 4 рівня (компетентність) до 6 рівня (здоров’я пацієнта) знань у піраміді безперервної медичної освіти. In recent years, the concept of higher education has changed substantially, which is now intended to promote the professional and personal growth of a specialist. The basic concept of continuing medical education (CME) is based on the decision of the doctor to study, use the acquired knowledge in practice, and the main difference between the CME and the traditional one is to conduct educational activities without focusing on some kind of curriculum. The Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine of the Dnipropetrovsk Medical Academy for 30 years provides postgraduate training of doctors – anaesthesiologists and doctors of other specialties. The need for organization of educational systems aimed at increasing the effectiveness of training and the competence of doctors, an analysis of their own pedagogical experience and current trends in education has convinced us of the rationality of the combination of classical medical education and CMEs. To improve the quality and effectiveness of learning, we use a variety of up-todate teaching methods, implemented under the auspices of the regional and national association of anaesthesiologists of the monthly training courses. The different types of training we conducted in the framework of the CME concept allowed us to improve the quality of medical care provided to our patients, combining our two educational systems to improve the effectiveness of the training from level 4 (competence) to level 6 (health of the patient) knowledge in the pyramid of the CME.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | DOI 10.11603/me.2414-5998.2019.4.10865 |
Uncontrolled Keywords: | безперервна медична освіта; методи навчання; освіта лікарів-анестезіологів; continuing medical education; teaching methods; education of anesthesiologists. |
Subjects: | Fundamentals of Pedagogy |
Divisions: | Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE |
Depositing User: | Оксана Мажуга |
Date Deposited: | 21 Dec 2020 13:06 |
Last Modified: | 21 Dec 2020 13:06 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/6124 |
Actions (login required)
View Item |