Formation and improvement of clinical thinking in medical students

Кhaniukov, О. and Kozlov, S. and Yehudina, Y. and Sapozhnychenko, L. and Kozlova, Yu. and Somilo, O. (2019) Formation and improvement of clinical thinking in medical students. Медичні перспективи, Т. 24 (№ 1). pp. 15-20. ISSN 2307-0404

[img]
Preview
Text
FORMATION AND IMPROVEMENT.pdf

Download (281kB) | Preview
Official URL: http://medpers.dsma.dp.ua/

Abstract

Introduction and purpose of the study: high requirements for graduates of higher medical establishments facilitate the search, implementation and improvement of modern teaching methods in order to optimize the development of clinical thinking in medical students. In the the course of the work, a big volume of information was used, which was worked out using such methods as historical and literary synthesis, structural and logical analysis, abstract thinking and personal experience taking into account the principles of systemic approach and analysis. To improve the quality of medical students' training it is necessary to use the innovative teaching methods. Presence of the personal clinical archive, with allow to use archival material in the training process (for example, to use case-method), in the analysis of a clinical case and the use of data in the scientific work. The article presents an example of a clinical problem and emphasizes the importance of the case-method in teaching students in higher educational institutions. Formation of clinical thinking takes place over the course of direct work with the patient, with an independent attempt to resolve a specific clinical situation in real conditions. Case method allows to reveal and form the necessary personal qualities and abilities of medical students, necessary for the further work. Modern methods and means of information technology must be purposefully implemented into clinical practice and educational process for the development of professional skills, formation of clinical thinking, accumulation of clinical experience. Високі вимоги до випускників вищих начальних закладів медичного профілю сприяють пошуку, впровадженню та удосконаленню сучасних методів навчання з метою оптимізації розвитку клінічного мислення у студентів-медиків. У процесі роботи було використано об’ємний інформаційний матеріал, який опрацьований з використанням таких методів, як історико-літературний синтез, структурно-логічний аналіз, абстрактне мислення та особистий досвід з урахуванням принципів системного підходу та аналізу. Для підвищення якості підготовки студентів-медиків, формування та вдосконалення клінічного мислення необхідно використання інноваційних методів навчання. Наявність персонального клінічного архіву дозволить мати архівний матеріал для використання в навчальному процесі (наприклад, для використання кейс-метода), при аналізі клінічного випадку та використанні даних у науковій роботі. У статті представлений приклад клінічної задачі та підкреслюється значення кейс-метода в навчанні студентів у вищих навчальних медичних закладах. Формування клінічного мислення відбувається в процесі безпосередньої роботи із хворим, при самостійній спробі розв’язування конкретної клінічної ситуації в реальних умовах. Кейс-метод, як метод аналізу конкретного клінічного випадку, дозволяє розкрити та сформувати необхідні для подальшої трудової діяльності якості та здібності студентів-медиків, формує клінічне мислення, аналітичні здібності, самостійність у прийнятті рішення, комунікативність, навички роботи з достатньо великим об’ємом інформації. Сучасні методи та засоби інформаційних технологій необхідно цілеспрямовано впроваджувати в клінічну практику та навчальний процес для розвитку професійних навичок, формування клінічного мислення, накопичення клінічного досвіду.

Item Type: Article
Additional Information: https://doi.org/10.26641/2307-0404.2019.1.162170
Uncontrolled Keywords: case method, clinical thinking, higher educational institutions. кейс-метод, клінічне мислення, вища медична освіта
Subjects: Medicine. Education
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Internal Medicine 3 (formerly - hospital therapy 2)
Departments > Department of Neurology
Departments > Department of Pathological Anatomy and Forensic Medicine
Departments > Department of Pathological Physiology
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 22 Oct 2019 07:14
Last Modified: 14 Apr 2020 16:50
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/4388

Actions (login required)

View Item View Item