Антипкін, Ю.Г. and Абатуров, О.Є. and Медведовська, Н.В. and Денисюк, Л.І. and Мірошников, О.О. and Бондаренко, Н.Ю. (2024) Запобігання порушенням функцій зору в шкільному віці: погляд на проблему вчителів середньої школи. Здоров’я дитини = Child`s Health = Zdorov’e Rebenka (4). pp. 6-12. ISSN 2224-0551 (print), 2307-1168 (online)
Text
Антипкін Ю.Г._Абатуров О.Є._ZR_4(Tom19)(zak138)_2024.pdf Download (4MB) |
Abstract
Актуальність. Актуальність дослідження обумовлена важливістю збереження повноцінних функцій зору з дитинства, що дозволяє в підлітковому й дорослому віці мати здорове зорове сприйняття для якісного життя, навчання і працездатності. Проблема набуває світового значення, адже, за прогнозами міжнародних експертів, поширення офтальмологічної патології у 2050 році сягне таких масштабів, що практично третина населення планети матиме порушення функцій зору, переважна більшість яких діагностується вже в дитячому віці. Наукові дослідження виявляють зростання частоти виникнення порушень функцій зору саме серед дітей шкільного віку. Так, серед першокласників виявляється до 8–10 % дітей з діагностованою офтальмологічною патологією, а після завершення навчання в школі цей показник може зростати до 30–50 %. Метою дослідження стало вивчення обізнаності вчителів і викладачів середніх освітніх навчальних закладів (школи, ліцеї) щодо проблем порушення функцій зору серед школярів, їх ставлення до проблеми й готовності долучитися до участі в профілактичних заходах. Матеріали та методи. Матеріалами для дослідження слугували результати соціологічного дослідження освітян навчальних закладів середньої освіти (викладачів, вчителів шкіл і ліцеїв) з усіх областей України (усього аналізу підлягало 6215 анкет). Як інструмент для проведення соціологічного дослідження була розроблена «Анкета опитування освітян середньої школи щодо їх інформованості та готовності взяти участь у профілактичних програмах зі збереження зору з дитинства». Процедура заповнення анкети передбачала співбесіду з інтерв’юером, який в усній формі інформував про мету, завдання соціологічного дослідження, його анонімність. Лише після отримання попередньої добровільної усної згоди на участь у дослідженні респондентам пропонували переходити до заповнення анкети, яке займало в середньому 15–20 хв. Методами дослідження були: соціологічне опитування, аналітико-синтетичний, медико-статистичний, зокрема, останній використовувався для розрахунку репрезентативності й вірогідності результатів опитування. Результати дослідження доводять важливість участі освітян середньої школи в профілактичних заходах із запобігання порушенням зорових функцій у дітей шкільного віку. При високій готовності викладачів і вчителів середньої школи долучатися до профілактичних активностей їх обізнаність із питань запобігання порушенням функції зору серед школярів виявилась недостатньою, як і рівень профілактичної роботи медичного персоналу в школах. З’ясовано, що переважна більшість освітян впевнені, що працівник шкільної освіти повинен мати знання про ознаки порушення зору в дітей (90,46 ± 0,37 %), брати участь у профілактичних заходах і бути знайомим з гігієнічними нормами зорового навантаження в дитячому віці (86,39 ± 0,43 %). Переважна більшість респондентів висловилися про доцільність запровадження регулярного системного нагляду за функціями зору в дітей шкільного віку (99,40 ± 0,10 %) і підтримку реалізації державних профілактичних програм зі збереження зору з дитинства в Україні (97,38 ± 0,20 %), самокритично визнаючи потребу в інформаційній підтримці щодо виявлення ознак, симптомів цих захворювань у дітей (71,7 ± 0,57 %). Висновки. Розлади зорових функцій у дітей різного віку мають велике медико-соціальне значення, тому що впливають на формування порушень соціалізації та працездатності людини. Результати дослідження відкривають перспективу залучення освітян середньої школи до заходів міжгалузевих комплексних програм із запобігання розвитку офтальмологічної патології серед дітей шкільного віку. Наукового обґрунтування потребує пошук ефективних шляхів інформаційної підтримки освітян з питань сучасних профілактичних технологій, факторів ризику формування порушень функцій зору в школярів з метою запобігання стигматизації дітей із вадами й порушеннями зору в їх середовищі. Background. The relevance of the study is due to the importance of maintaining full vision functions from childhood, which allows for having healthy visual perception for a quality life, learning and work capacity in adolescence and adulthood. The problem is gaining global importance, because according to the forecasts of international experts, the spread of ophthalmic pathology in 2050 will reach such a scale that almost a third of the planet’s population will have impaired vision, with most of cases diagnosed already in childhood. Scientific studies reveal an increase in the frequency of visual impairment among school-aged children. Thus, 8–10 % of the first-graders are diagnosed with ophthalmic pathology, and upon completion of schooling, this indicator can increase to 30–50 %. The purpose was to study the awareness of teachers and lecturers of secondary educational institutions (schools, lyceums) regarding the problems of visual impairment among schoolchildren, their attitude to the problem and willingness to participate in preventive measures. Materials and methods. The materials for the research were the results of a sociological survey of educators of secondary educational institutions from all regions of Ukraine (lecturers, teachers at schools and lyceums), a total of 6,215 questionnaires were subject to analysis. The tool for conducting sociological research was the developed Questionnaire of secondary school educators regarding their awareness and willingness to participate in preventive programs to preserve eyesight from childhood. The procedure for filling out the questionnaire included an interview with an interviewer, who verbally informed about the purpose, tasks of sociological research, and its anonymity. Only after obtaining preliminary voluntary verbal consent to participate in the study, respondents were offered to proceed to filling out the questionnaire, which took an average of 15–20 minutes. The research methods were sociological survey, analytical-synthetic, medical-statistical methods, in particular the latter was used to calculate the representativeness and reliability of the survey results. Results. The results of the study prove the importance of the participation of secondary school educators in measures to prevent impairment of visual functions in school-aged children. Despite the high readiness of lecturers and secondary school teachers to engage in preventive activities, their awareness of preventing visual impairment among schoolchildren was found to be insufficient, as was the level of preventive work of medical personnel in schools. It was found that most educators are convinced that a school education worker should be aware of the signs of visual impairment in children (90.46 ± 0.37 %), participate in preventive measures and be familiar with the hygienic norms of visual stress in children (86.39 ± 0.43 %). Most respondents expressed the feasibility of introducing regular systematic supervision of vision functions in school-aged children (99.40 ± 0.10 %) and supporting the implementation of state preventive programs to preserve vision from childhood in Ukraine (97.38 ± 0.20 %), self-critically recognizing the need for informational support regarding the detection of signs and symptoms of these diseases in children (71.70 ± 0.57 %). Conclusions. Visual impairments in children of different ages are of great medical and social importance, as they affect the formation of disorders of socialization and human performance. The results of the study open the prospect of involving secondary school educators in the activities of interdisciplinary comprehensive programs to prevent the development of ophthalmic pathology among school-aged children. The search for effective ways of informational support for educators on the issues of modern preventive technologies, risk factors for the formation of visual impairments in schoolchildren in order to prevent the formation of stigma about children with disabilities and visual impairments in their environment requires scientific justification.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | http://dx.doi.org/10.22141/2224-0551.19.4.2024.1702, http://www.mif-ua.com/archive/article/53772 |
Uncontrolled Keywords: | офтальмологічна патологія, вчителі середньої школи, діти з порушеннями функцій зору, організація надання медичної допомоги, міжгалузева взаємодія. ophthalmic pathology, secondary school teachers, children with impaired vision, organization of medical care provision, interdisciplinary interaction. |
Subjects: | Pediatrics Neonatology |
Divisions: | Departments > Department of Pediatrics 1 and medical genetics (formerly - Faculty Pediatrics and Medical Genetics) |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 06 Nov 2024 12:07 |
Last Modified: | 06 Nov 2024 12:07 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/9175 |
Actions (login required)
View Item |