Клінічне та «кліпове» мислення на різних етапах навчання за фахом «Загальна практика-сімейна медицина»

Єхалов, В.В. and Гайдук, О.І. and Кузьміна, А.П. and Гайдук, Т.А. (2018) Клінічне та «кліпове» мислення на різних етапах навчання за фахом «Загальна практика-сімейна медицина». Медичні перспективи, Т. 23 (№1 ч.2). pp. 76-79. ISSN 2307-0404

[img]
Preview
Text
Клінічне та кліпове мислення на різни-4-7.pdf

Download (323kB) | Preview
Official URL: http://medpers.dsma.dp.ua/

Abstract

Проведено анонімне анкетування – опитування студентів 6-го курсу, які отримали розподіл до інтернатури за спеціальністю «Загальна практика-сімейна медицина», лікарів-інтернів та слухачів курсу спеціалізації за тією ж спеціальністю з метою діагностики наявності «кліпового мислення». Використана тестова методика М.Б. Литвинової, яка характеризується критеріальною та категоріальною валідністю і відповідає критерію надійності. «Кліпове» мислення було діагностовано у 36,5% опитуваних студентів, які навчаються на бюджетній основі, і у 37,8% студентів, які навчаються на контрактній основі, причому 38,5% з них склали групу ризику. На етапі післядипломної освіти (навчання в інтернатурі) відсоток «людей екрану» (з «кліповим» типом мислення) був значно нижче, але, поряд з цим, збільшена питома вага групи ризику формування «кліпового» типу мислення. Виявлення переважного збільшення «людей книги» («тривале» мислення) в середовищі лікарів з певним трудовим стажем в основному пояснюється їх віковими особливостями. Сучасна медична післядипломна освіта вимагає формування якісно нового підходу до навчального процесу, заснованого на формуванні та розвитку клінічного мислення з урахуванням психологічних особливостей сучасної молоді та більш старших колег. Це явище вимагає детального соціального, андрагогічного та медичного дослідження, створення нових освітніх технологій, заснованих на «живому» спілкуванні. There was carried out an anonymous questioning– a survey of 6th-year students who received an internship assignment in the specialty «General Practice – Family Medicine», interns and students doing courses in the same specialty in order to diagnose the presence of «clip-on» thinking. M.B. Litvinova test method which is characterized by criterial and categorical validity and corresponds to reliability criterion was used. «Clip on» thinking was diagnosed in 36.5% of the surveyed students on training a budgetary basis and 37.8% of students studying on a contract basis, plus 38.5% of them were at risk. At the stage of postgraduate education (internship training), the percentage of «screen people» (with «clip» type of thinking) was significantly lower, but at the same time the share of the risk group on formation of a «clip» type of thinking was increased. The predominant increase in «people of the book» («long» thinking) among physicians with a certain length of service mainly is due to their age characteristics. Modern medical postgraduate education requires the formation of a qualitatively new approach to the educational process, based on the formation and development of clinical thinking, taking into account psychological characteristics of the modern youth and older colleagues. This phenomenon requires detailed social, andragogical and medical research, the creation of new educational technologies based on «live» communication.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: клінічне мислення, «кліпове» мислення, «тривале» мислення, студенти, інтерни, лікарі; clinical thinking, «clip-on» thinking, «long-term» thinking, students, interns, doctors.
Subjects: Family Medicine
Anesthesiology and Intensive care
Medicine. Education
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Therapy, cardiology and family medicine FPE
Faculty of Postgraduate Education > Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine states FPE
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 25 Apr 2018 07:48
Last Modified: 09 Apr 2019 10:21
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/2675

Actions (login required)

View Item View Item