Innovative teaching tools in conditions of postgraduate medical education

Hlazunov, О.А. and Stepanova, S.V. and Hruzdeva, A.O. (2021) Innovative teaching tools in conditions of postgraduate medical education. Сolloquium-journal, № 3 (№3 cz2). pp. 7-11. ISSN 2520-6990 (Print), 2520-2480 (Online)

[img] Text
colloquium-journal-390-chast-2-8-12.pdf

Download (635kB)
Official URL: http://www.colloquium-journal.org/

Abstract

Современность требует от последипломной подготовки врача-стоматолога новых качеств, навыков, умений и личных данных. Важную роль в решении этих задач играют методы и формы организации учебного процесса, направленные на оптимизацию развития клинического мышления. Реформирование подходов, методов и форм обучения в соответствии с требованиями современного образования осуществляется в рамках учебного процесса. Для повышения качества последипломного образования необходимо широко использовать инновационные способы образовательного процесса. Целью этой работы было: провести анализ эффективности и целесообразности применения интерактивных методов и форм обучения в рамках учебного процесса на этапе последипломного образования врачей-интернов-стоматологов. В процессе работы изучили, обобщили и обработали научно-педагогические источники и результаты собственных наблюдений методами литературного синтеза, структурного и логического анализа, основываясь на принципах системного подхода и системного анализа. В статье рассмотрены некоторые методы интерактивного обучения (интерактивная лекция, алгоритмизация лечебного процесса, учебные дискуссии, метод проектной работы, использование кейс-метода), обоснована их необходимость применения и высокая эффективность в формировании клинического мышления, мотивации на углубленное изучение предмета, накопления и анализа клинического опыта. Реформирование подходов, методов и форм обучения согласно требованиям современного образования осуществляется в рамках учебного процесса на этапах последипломного обучения. Использование инновационных форм и методов обучения в рамках последипломной подготовки врачей-интернов по специальности «Стоматология» и врачей-стоматологов способствует приобретению навыков самообразования, формированию клинического мышления, активизации усвоенного материала. Современная подготовка врачей в совокупности с традиционным образованием немыслима без использования инновационных технологий, позволяющих сформировать их высокую компетентность, обеспечить качество их будущей профессиональной деятельности. Интерактивные программы позволяют врачам обсуждать реальные примеры профессиональных дилемм, преподаватели же, в свою очередь, имеют возможность управлять и влиять на ход дискуссии врачей, опираясь на убедительные методы общения с целью повышения их профессиональной компетенции. Это исследование показывает эффективность инновационных методов обучения на этапе последипломного образования врачей. Abstract Modernity requires a set of completely new qualities, skills, abilities, and personal features from preparation of doctors at the postgraduate stage of their education. An important role in solving these tasks is played by methods and forms of organization of the educational process, aimed at optimizing the development of clinical thinking. Reforming approaches, methods and forms of training in accordance with the requirements of modern education is carried out as part of the educational process. To improve the quality of postgraduate education, it is necessary to widely use innovative methods of the educational process. The purpose of this work was to: analyze the effectiveness and appropriateness of the use of interactive methods and forms of training within the educational process at the stage of postgraduate education of interns and dentists. Scientific-pedagogical sources and the results of own observations have been studied, summarized and processed by using methods of literary synthesis, structural and logical analysis, based on the principles of systemic approach and systemic analysis. The article discusses some methods of interactive teaching (interactive lecture, algorithmization of the treatment process, educational discussions, the method of project work, the use of the case method) and substantiates their need for application and high efficiency in the formation of clinical thinking, motivation for in-depth study of the subject, as well as accumulation and analysis of clinical experience. The reform of approaches, methods and forms of education according to the requirements of modern education is carried out within the educational process at the stages of postgraduate training. The use of innovative forms and methods of teaching in the framework of postgraduate training of interns (in the specialty: “Dentistry”) and dentists contributes to the acquisition of skills of self-education, the formation of clinical thinking, as well as the activation of the learned material. Modern training of doctors in combination with traditional education is unthinkable without the use of innovative technologies that allow them to form their high competence, and ensure the quality of their future professional activity. Interactive programs allow physicians to discuss real-life examples of professional practice, and teachers, in turn, are able to supervise and influence the course of the physician discussion, relying on compelling communication methods to enhance their professional competence. This study shows the effectiveness of innovative teaching methods in the postgraduate doctoral education phase.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: инновационные средства, медицинское последипломное образование; innovative teaching, postgraduate medical education
Subjects: Medicine. Education
Postgraduate education
Divisions: Faculty of Postgraduate Education > Department of Dentistry FPE
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 18 Apr 2022 17:19
Last Modified: 18 Apr 2022 17:19
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7420

Actions (login required)

View Item View Item