The peculiarities of practical classes structure during the distance learning on morphology orientated departments

Skoryk, V.R. and Haisanovska, V.O. and Babii, H.S. (2021) The peculiarities of practical classes structure during the distance learning on morphology orientated departments. Morphologia = Морфологія, 15 (3). 220-226.. ISSN 1997-9665 (online)

[img] Text
The_peculiarities_of_practical_classes_structure_d.pdf

Download (518kB)
Official URL: https://morphology.dmu.edu.ua/

Abstract

Background. Nowadays distance learning is a necessary measure under pandemic circumstances, therefore, it is important to find out mechanisms to improve its effectiveness. Objective is to increase the efficiency of practical classes’ results during distance learning. Methods. Sixty third course international EAs (specialty "222 Medicine", second master's level) were divided into two equal groups with two different teaching approaches of practical classes: control with classical one (material discussion followed by the practical skills implementation) and experimental with a changed indicated stages order. The data of 3 controls (pretest, intermediate test and posttest) during practical classes in the course of one semester were analyzed by criteria for non-normal distribution. Results. Pretest and posttest results were not significantly different in both tested and control groups within different performing level EAs (p>0.05). The data of intermediate tests were familiar in groups of EAs who permanently have either average (p>0.05) or insufficient grades (p>0.05), but increased in groups of EAs with constant low (p≤0,05) and high (p<0,05) scores. Conclusion. Our study showed that academic performance did not heavily depend on performed practical classes’ structure. However, the critical discussion of low- and high-performing EAs' mistakes lead to improvement of their understanding of nuances of gross specimen and slide description, in other words, the implementation of a number of special and general competencies enhancement. All in all, data showd that exit control results as well as final grades depended not so much on the educational approach, but on the EAs' self-study. Актуальність. У даний час дистанційне навчання є вимушеною мірою в умовах пандемії, у зв'язку з чим важливо з'ясувати механізми підвищення його ефективності. Мета. Підвищення ефективності практичних занять за умови дистанційного навчання. Методи. Шістдесят іноземних здобувачів освіти (спеціальність «222 Медицина», другий магістерський рівень) третього курсу були розділені на дві рівні групи з двома різними підходами до навчання: контрольна з класичним (обговорення матеріалу з подальшим виконанням практичних навичок) й експериментальна зі зміненою черговістю зазначених етапів. Дані 3-х контролів (вхідний, проміжний та заключний) під час практичних занять протягом одного семестру були проаналізовані за критеріями для ненормального розподілу. Результати. Результати вхідного та вихідного контролів статистично ймовірно не різнились між експериментальною та контрольною групами здобувачів освіти різних рівнів успішності (p>0,05). Дані проміжного контролю були схожі у досліджуваних групах для здобувачів освіти з постійно середніми (p>0,05) і негативними оцінками (p>0,05), але відрізнялися серед «відмінників» (р≤0,05) і здобувачів освіти з постійно низькими оцінками (p<0,05). Висновки. Наше дослідження показало, що академічна успішність не залежала від представлених варіантів структури практичних занять. Однак, критичне обговорення помилок «невстигаючих» здобувачів освіти і «відмінників» призвело до поліпшення їх розуміння нюансів опису макро- і мікропрепаратів, тобто реалізації ряду спеціальних і загальних компетентностей відповідно до ОПП ОК-11 ДДМУ. В цілому, дані показали, що результати вихідного контролю, як і підсумкові оцінки залежать не стільки від освітнього підходу, скільки від рівня самопідготовки здобувачів освіти. Актуальность. В настоящее время дистанционное обучение является необходимой мерой в условиях пандемии, в связи с чем важно узнать как можно больше о повышении его эффективности. Цель. Повысить эффективность практических занятий в условиях дистанционного обучения. Методы. Шестьдесят иностранных соискателей образования (cпециальность «222 Медицина», второй магистерский уровень) третьего курса были разделены на две равные группы с двумя разными подходами к обучению: контрольная с классическим (обсуждение материала с последующим выполнением практических навыков) и опытная с измененной очередностью указанных этапов. Данные 3-х контролей (входной, промежуточный, заключительный) во время практических занятий в течение одного семестра были проанализированы с помощью критериев для ненормального распределения. Результаты. Результаты входного и выходного контролей статистически вероятно не различались между опытной и контрольными группами у соискателей образования разного уровня успеваемости (p>0,05). Данные промежуточного контроля были сходны в исследуемых группах для соискателей образования с постоянно средними (p>0,05) и негативными оценками (p>0,05), но отличались - среди «отличников» (р≤0,05) и соискателей образования с постоянно низкими оценками (p<0,05). Выводы. Наше исследование показало, что академическая успеваемость не зависела от представленных вариантов структуры практических занятий. Однако критическое обсуждение ошибок «неуспевающих» соискателей образования и «отличников» привело к улучшению их понимания нюансов описания макро- и микропрепаратов, другими словами, улучшению реализации ряда специальных и общих компетентностей в соответствии с ОПП ОК-11 ДГМУ. В целом, данные показали, что результаты выходного контроля, как и итоговые оценки, зависят не столько от образовательного подхода, сколько от уровня самоподготовки соискателей образования.

Item Type: Article
Additional Information: Skoryk VR, Haisanovska VO, Babii HS. The peculiarities of practical classes structure during the distance learning on morphology orientated departments. Morphologia. 2021;15(3):220-6. DOI: https://doi.org/10.26641/1997-9665.2021.3.220-226
Uncontrolled Keywords: distance learning, testing, practical skills, pathomorphology; дистанційне навчання, контроль знань, практичні навички, патоморфологія. дистанционное обучение, контроль знаний, практические навыки, патоморфология.
Subjects: Medicine. Education
Pathological anatomy
Morphology
Teaching method
Divisions: Departments > Department of Pathological Anatomy and Forensic Medicine
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 14 Feb 2023 13:55
Last Modified: 14 Feb 2023 13:56
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/8153

Actions (login required)

View Item View Item