Студентський науковий гурток як форма самостійної роботи студентів: власний досвід

Бондарева, О.О. and Тищенко, І.В. (2016) Студентський науковий гурток як форма самостійної роботи студентів: власний досвід. Збірник наукових праць науково-практичної конференції з міжнародною участю «Вища медична освіта: сучасні виклики та перспективи» 3-4 березня 2016 р., м. Київ. pp. 27-32.

[img] Text
СТУДЕНТСЬКИЙ НАУКОВИЙ ГУРТОК.pdf

Download (208kB)

Abstract

Студентський науковий гурток (НГ) - об’єднання студентів для поглибленого вивчення наукових дисциплін, створене на перевірених часом принципах. Залишаються не вирішеними деякі питання залучення студентів до праці у НГ та утримання їх інтересу до наукових досліджень. Мета роботи – обговорити окремі питання організації та перспективи роботи НГ з ендокринології. Проаналізовано досвід роботи та документацію НГ. Встановлено: студенти охоче залучаються до самостійної наукової роботи, приймають участь у наукових конференціях та фахових олімпіадах. Існують відмінності у меті та формах участі студентів різних курсів в роботі гуртка. Висновки: участь у НГ сприяє кращому засвоєнню дисципліни, збільшує коло академічного спілкування студентів, допомагає обрати майбутній фах; підвищення ефективності роботи НГ потребує різноманітних форм роботи, урахування інтересів студентів та об’єктивних обставин. A student scientific circle (SC) is the voluntary association of students for in-depth study of disciplines established on time tested principles. But actual issues of attracting talented students to the scientific work and methods of encouragement which will contribute to the sustainable maintenance of their interest in scientific research remain unresolved. Several problematic issues of organization of the scientific circle’s work and the ways to improve its effectiveness are discussed in this article; the publication is based on analysis of work experience and documentation of the student’s scientific circle in Endocrinology. It was shown in the article that the senior students of medical academy willingly are involved in different types of independent scientific work. They study the scientific literature, prepare multimedia presentations and poster sessions, make science performances at the circle meetings, fulfill independent research, carry out a statistical analysis of the data, make reports of the results of that work on conferences of students and young scientists and then publish it in collections of scientific papers. Also, students participate in professional competitions – Olympiads in Endocrinology. The article reflects status of the SC – there are several differences in goals and forms of different courses students’ participation in the work of SC. Also it demonstrates 5th year students to be the most interested and motivated. It is noted that participation in the work of SC leads to better learning the clinical discipline, expands the circle of students’ academic contacts, and helps them to choose their future profession and specialization. Improving the efficiency of circle work requires a variety of forms of work, taking into account the interests of students and the objective circumstances, as the article emphasizes.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: гурток; ендокринологія; конференція; наукова робота студентів; самостійна робота студентів; студентський науковий гурток circle; conference; endocrinology; independent work of students; scientific work of students; student scientific circle конференция; кружок; научная работа студентов; самостоятельная работа студентов; студенческий научный кружок; эндокринология
Subjects: Medicine. Education
Endocrinology
Divisions: Departments > Department of Endocrinology
Depositing User: Анастасия Жигар
Date Deposited: 06 Jul 2016 11:59
Last Modified: 06 Jul 2016 11:59
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/736

Actions (login required)

View Item View Item