Depression in the structure of adjustment disorders in foreign applicants for higher education at different stages of studying

Yuryeva, L.M. and Shusterman, T.Y. and Podolska, L.V. (2022) Depression in the structure of adjustment disorders in foreign applicants for higher education at different stages of studying. Вісник проблем біології і медицини = Bulletin of problems biology and medicine, 3 (166). pp. 287-295. ISSN 2077-4214 (Print), 2523-4110 (Online)

[img] Text
42-min.pdf

Download (613kB)
Official URL: https://vpbm.com.ua/ua/

Abstract

The article is devoted to studying depression in foreign students of higher education at various stages of education. The work highlighted the features of depression in the structure of adaptation disorders and provided the evidence base regarding the risk of its development in this contingent of individuals. In addition, a complete analysis of the clinical picture (complaints and symptoms) and its comprehensive assessment in the form of verified diagnoses were also presented. 154 foreign students of the Dnipro State Medical University participated in the study, divided into 2 groups depending on the study stage: group 1 included students of the preparatory department (n=110), group 2 – students of 1-2 courses of study (n=44). The method of the semi-structured clinical interview with a specially developed questionnaire and the scale "Self-assessment of depression" (Zung WW, 1965) was used for data collection. It was found that study group 2 had significantly higher rates of depression (according to average values) and a 2.6 times higher risk of its development in the future than study group 1, which corresponded to the tendency of gradual deepening of the maladaptive process when moving to the next stage of education. It was also evidently established that the depressive states that occurred in the studied persons met the criteria of adjustment disorders and did not go beyond them (without deepening the established criteria of a depressive disorder). The obtained results are the basis and evidence base for developing diagnostic, preventive, corrective, and therapeutic measures to improve the quality of life of foreign students of higher medical education. . У статті були висвітлені дані особливостей депресії у іноземних здобувачів вищої освіти на різних етапах навчання. У дослідженні взяло участь 154 здобувача. База проведення був Дніпровський державний медичний університет. В залежності від етапу навчання усі досліджувані були розподілені на групи: до 1-ї увійшли слухачі підготовчого відділення (n=110), до 2-ї – здобувачі 1-2 курсів навчання (n=44). Для збору даних використовувався метод напівструктурованого клінічного інтерв’ю зі спеціально розробленою нами анкетою та шкала «Самооцінка депресії» (Zung WW, 1965). У результаті проведеної роботи було виявлено, що 14 (13%) осіб групи 1 та 9 (20%) осіб групи 2 мали прояви депресії, ще у 4 (4%) та 6 (14%) осіб, відповідно, виявлені ознаки субдепресії. Було встановлено, що усі випадки депресії, як у групі 1, так і у групі 2, відповідали лише легкому рівню, що в свою чергу свідчило про наявність депресивного стану у рамках розладу адаптації (M(SD) = 51,6 (1,6)). Порівняльний аналіз отриманих результатів показав наявність достовірної різниці у групі 2 лише у відношенні субдепресії, згідно точного критерія Фішера. (при двобічному р=0,03). Підрахунок середніх значень з наступним їх аналізом за шкалою «Самооцінка депресії» продемонстрував достовірно вищі показники у досліджуваних групи 2 за t-критерієм Ст’юдента (2,61 при двобічному p=0,01). Підвищення даного параметру можна розцінити як поглиблення психопатологічного стану з переходом на новий, більш складний етап навчання. Отримані результати були підтверджені при аналіз шансів виникнення депресії у майбутньому. У результаті проведеної роботи було встановлено, що здобувачі групи 2 у 2,6 рази мали більший ризик розвитку депресивних та субдепресивних станів, ніж здобувачі групи 1. Тобто, здобувачі вищої освіти являють собою цільову групу для проведення заходів превенції, ранньої діагностики та корекції на початкових етапах розвитку розладів адаптації. Дана робота виступає лише доказовою базою, що підкреслює доцільність та необхідність розробки комплексних заходів для сприяння покращенню якості життя вибраного контингенту осіб.

Item Type: Article
Additional Information: DOI 10.29254/2077-4214-2022-3-166-287-295
Uncontrolled Keywords: foreign students, higher education, depression, adjustment disorders, psychometry; іноземні здобувачі, вища освіта, депресія, розлади адаптації, психометрія.
Subjects: Medical psychology
Medicine. Education
Divisions: Departments > Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology
Depositing User: Елена Шрамко
Date Deposited: 03 Jan 2023 12:24
Last Modified: 03 Jan 2023 12:30
URI: http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/8047

Actions (login required)

View Item View Item