Десятерик, В.І. and Котов, О.В. and Міхно, С.П. and Дунай, О.Г. and Шаповалюк, В.В (2018) Індивідуально-активна форма навчання хірургів в їх післядипломної освіти. Медичні перспективи=Medicni perspektivi, Т. 23 (№4,ч.1). pp. 53-57. ISSN 2307-0404
|
Text
53-57.pdf Download (275kB) | Preview |
Abstract
Обучение врачей на курсах не только должно повышать их общий уровень образования по специальности, но и предоставлять возможности самосовершенствования путем глубокого анализа своей практической деятельности и внедрения в собственную хирургическую практику современных методик и технологий лечения. Для реализации этого направления нами усовершенствована известная методика проведения семинарских занятий - «круглый стол». Главными действующими лицами на отдельных семинарских занятиях были наиболее опытные врачи. Каждый из них по желанию выбирал тему занятия, которая максимально соответствовала его специализации и опыту работы. Материал был представлен в виде презентации и состоял из следующих основных частей: введение, теоретическая и практическая части, выводы. Самой ценной была практическая часть, в которой докладчик представлял собственные результаты диагностики и лечения той патологии, которая рассматривалась. Обязательным в этой части презентации был раздел «осложнения и летальность». Докладчик анализирует внедренные лично ним новые методики лечения, приводит примеры из собственной практики, демонстрирует данные лабораторной, лучевой, эндоскопической диагностики, фото- и видеоматериалы. В обсуждении принимают участие все врачи. Преподаватель расставляет главные акценты и очерчивает пути дальнейшего развития науки в том либо ином направлении. Положительно оценили нововведение все 144 слушателя, принявшие в этом участие. При этом 106 (75%) слушателей в качестве позитива определили роль преподавателя как модератора учебного процесса, а 119 (82,6%) указали на повышение мотивационной составляющей. Факт получения новых знаний и их практическую значимость отметили 84 (58,3%) курсанта. Сравнительный анализ «выживаемости» знаний по традиционной и предложенной методикам показал преимущество последней: 87,4% положительных ответов на тестовые задания по предложенной методике обучения против 71,3% по традиционной. Таким образом, используемый усовершенствованный метод «круглого стола» позволил значительно улучшить уровень профессиональной подготовки врачей и повысить мотивационную составляющую непрерывного обучения. Training physicians at the courses not only should increase their general level of education in the specialty, but also provide opportunities for self-improvement through in-depth analysis of their practical activities and introduction of modern techniques and technologies into their own surgical practice. To implement this approach, we have improved the well-known methodology for conducting seminar sessions - the "round table". The main actors in individual seminars were the most experienced doctors. Each of them, if desired, chose the topic of the lesson, which best suited his specialization and work experience. The material was presented in the form of a presentation and consisted of the following main parts: introduction, theoretical and practical parts and conclusions. The most valuable was the practical part, in which the speaker presented his own results of diagnosis and treatment of the pathology that was being considered. Obligatory in this part of the presentation was the section "complications and mortality." The speaker analyzes the new methods of treatment he introduced personally, gives examples from his own practice and demonstrates data of laboratory, radiation, endoscopic diagnostics, photos and video materials. All doctors take part in the discussion. The teacher places the main accents and outlines the ways of further development of science in one or another direction. All 144 listeners who took part in this positively evaluated the innovation. At the same time, 106 (75%) of listeners defined positively the role of the teacher as a moderator of the educational process, and 119 (82,6%) indicated an increase in the motivational component. The fact of obtaining new knowledge and its practical importance was noted by 84 (58,3%) of the listeners. Comparative analysis of the traditional and proposed methods showed the advantage of the latter: 87,4% of positive responses to test assignments based on the proposed method of teaching, versus 71,3% for traditional ones. Thus, the improved “round table” method used has allowed to significantly improve the level of professional training of doctors and to increase the motivational component of lifelong learning.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | https://doi.org/10.26641/2307-0404.2018.4(part1).145665 |
Uncontrolled Keywords: | післядипломна освіта, методика навчання, інновації. postgraduate education, teaching methodology, innovation. |
Subjects: | Teaching method Postgraduate education Surgery |
Divisions: | Faculty of Postgraduate Education > Department of Surgery №3 traumatology and orthopedics FPE |
Depositing User: | Анастасия Жигар |
Date Deposited: | 06 Apr 2020 08:26 |
Last Modified: | 06 Apr 2020 08:26 |
URI: | http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/5220 |
Actions (login required)
View Item |